מה הבעיה שיהיה צדיק וטוב לו, רשע ורע לו? ואם עבירה גוררת עבירה, איך אפשר לחזור בתשובה?
לֹא יְאֻנֶּה לַצַּדִּיק כָּל אָוֶן וּרְשָׁעִים מָלְאוּ רָע (משלי יב, כא).
אנחנו יודעים שהטוב האמיתי הוא בעולם הבא, והרע האמיתי הוא לעולם הבא. אבל האם הטוב שבעולם הזה, העושר, הכוח, הבריאות, אינם טובים באמת? האם הרע שבעולם הזה, הצרות, הקשיים, המחלות, אינם רעים באמת?
מובן שהטוב שבעולם הזה הוא טוב, והרע שבעולם הזה הוא רע. אלא שהטוב של העולם הזה הוא טוב קטן מאוד לעומת הטוב של העולם הבא, והרע של העולם הזה הוא רע קטן מאוד לעומת הרע של העולם הבא.
אבל נובע מכאן, שכשאפשר, הצדיק יקבל טוב גם בעולם הזה, וכשאפשר, הרשע יקבל רע גם בעולם הזה. אלא שהרבה פעמים עודף טוב בעולם הזה גורם לאדם לחטוא, הוא מפריע לו להשיג את הטוב של העולם הבא. במקרה כזה, כמובן, ראוי למנוע מהצדיק את הטוב של העולם הזה כדי לעזור לו להגיע אל הטוב של העולם הבא.
הרבה פעמים רע בעולם הזה יכול לסדר את הראש של הצדיק, ולעזור לו לחזור בתשובה. במקרה כזה, כמובן, יכול רע לבוא על הצדיק בעולם הזה, כדי לעזור לו להמנע מהרע שבעולם הבא.
מהסיבה הזו, בין השאר, הרשע יקבל לפעמים טוב בעולם הזה, וימנע ממנו הרע של העולם הזה. כיון שהוא בחר להרשיע, כחלק מעונשו לא יעזרו לו לחזור בתשובה, הוא יצטרך לבחור לחזור בתשובה מבחירה חופשית לגמרי, למרות כל הטוב החומרי שיש לו, ולא בגלל צרות.
ולכן גם אם נראה שלצדיק קרה מקרה רע, נדע שזה לא און, זה לא רע באמת ואין כאן חוסר צדק. גם המקרים הרעים שקורים לצדיק הם באמת טובים לו, כי הם נותנים לו את הטוב האמיתי לעולם הבא, שלעומתו המקרה הרע של העולם הזה לא נחשב.
ולעומת זאת הרשעים הולכים ומתמלאים ברע, גם הדברים הטובים שקורים להם, גם כל הרווחים שהם ממלאים בהם את הכיסים שלהם בעולם הזה, הכל לוקח אותם אל הרע האמיתי בעולם הבא. גם מה שטוב להם, באמת הוא רע.
הנמשל הוא ההשפעה הרוחנית שהמעשים שלנו משפיעים עלינו:
הצדיק בחר בדרך הטוב. הוא רוצה במודע לעשות מה שנכון. אבל זה לא אומר שהוא חסין לטעויות, זה לא אומר שאין לו יצר הרע, הצדיק עלול ליפול רוחנית בהמשך.
הרשע בחר בדרך הרעה, הוא בחר במודע לעשות מה שמתחשק לו גם אם הוא לא נכון, גם אם הוא אסור. אבל זה לא אומר שהוא לא עושה מצוות לפעמים, זה לא אומר שאין לו יצר טוב.
אלא שיש לנו כלל: מצוה גוררת מצוה, עבירה גוררת עבירה. כשאדם בוחר בדרך הטוב, זה נכון למעשים הספציפיים שהוא עשה אז, אבל הבחירה הזו משפיעה עליו לעתיד בהרבה דרכים נוספות:
כשאדם בחר להתגבר על היצר, יהיה לו קל יותר להתגבר על היצר בפעם הבאה.
כשאדם מרגיש את ההנאה מעשיית דבר טוב, יהיה לו קל יותר לעשות טוב בפעם הבאה.
כשאדם מתרגל לעשות טוב, ההרגל נעשה טבע, וכל מה שהוא התרגל אליו כבר נהיה לו קל.
כשאדם עושה טוב לאחרים, הם עושים לו טוב בחזרה, והוא רואה שזה משתלם גם בעולם הזה, ולכן הוא ממשיך בדרך הזו.
כשאדם לומד תורה ומחכים, יותר קל לו להבין את האמת שבעשיית המצוות, ולמצוא בהם טעמים שיעזרו לו להמשיך ולקיים.
כשאדם מתקן את המידות שלו, יותר קל לו להתגבר על היצרים, והרצון לעשות טוב יותר טבעי לו.
כשאדם נחשב צדיק בעיני בני אדם, קשה לו לפעול בדרך אחרת ממה שמצופה ממנו, ולכן יותר קשה לו לעשות רע, ויותר קל לו לעשות טוב.
ומעל הכל, יש עליו השגחה. הקב"ה עוזר לו להמנע מדברים רעים, על ידי צרות וייסורים כשצריך, או על ידי מיעוט חומריות אם הוא צריך, ועוזר לו לעשות דברים טובים, מזמן לו אותם, ומראה לו את הטוב שבהם.
לא יאונה לצדיק כל און, גם מעשים רעים שיכלו להגיע לידיים שלו, גם כאלו שהוא עוד לא התמודד איתם, גם הם לא יקרו לו. הוא יצליח להנצל גם ממעשים רעים כאלו, כיון שהוא צדיק.
ובהתאמה, כשאדם בוחר בדרך הרעה, זה נכון לא רק למעשים שהוא בחר בהם רע אז, אלא משפיע עליו לעתיד בעוד הרבה דרכים:
כשאדם נכנע ליצר פעם אחת, יותר קשה לו להתגבר בפעם הבאה.
כשאדם מרגיש את ההנאה שבחטא, הוא נמשך עוד יותר אל הרע.
כשאדם מתרגל לעשות רע, ההרגל נעשה טבע, וכל מה שהוא התרגל אליו כבר נהיה טבעי לו.
כשאדם עושה רע, ומרוויח מזה, כסף, כבוד, או שאנשים מפחדים ממנו ועושים מה שהוא אומר, הוא רואה שזה טוב לו, וממשיך בדרך הזו.
כשאדם לא לומד תורה, או לא מתקן את המידות שלו, הוא ממילא נשאר לא מתוקן. הוא לא יודע מה צריך לעשות, או שהוא מגיב באופן טבעי בצורה לא נכונה.
כשאדם נחשב רשע בעיני בני אדם, קשה לו לפעול בדרך אחרת ממה שמצופה ממנו, ולכן יותר קשה לו לעשות טוב כשרואים אותו, ויותר קל לו לעשות רע.
ומעל הכל אין עליו השגחה. הקב"ה לא עוזר לו לתקן, ולא מפריע לו להתקלקל. הוא צריך להסתדר לבד, והרבה יותר קשה לו לחזור בתשובה עם הזמן.
רשעים מלאו רע. לא רק המעשים הרעים שהם בחרו בהם, אלא עם הזמן יותר ויותר מעשים רעים יצטרפו אליהם. גם כאלו שהם לא חשבו שהם יעשו, גם מה שבעבר הם היו עושים טוב. הרשע הולך ומתמלא ברע באופן טבעי.
מובן שהרשע יכול לחזור בתשובה, אבל הוא יצטרך לבחור בזה בעצמו, הוא יצטרך לגייס את הכוחות מעצמו, הוא יצטרך להתמודד עם השינוי בעיני החברה, והצעדים הראשונים יהיו לו קשים. ברגע שהוא יעשה אותם, הוא יתחיל לעבור לצד השני של המשוואה, והתשובה תהיה לו קלה יותר ויותר.