מַיִם עֲמֻקִּים עֵצָה בְלֶב אִישׁ וְאִישׁ תְּבוּנָה יִדְלֶנָּה (משלי כ, ה).
כשאדם מתמודד עם בעיה מורכבת וצריך עצה, העצה הנכונה כבר נמצאת אצלו. הוא מרגיש בלב מה מתאים לו מבין האפשרויות השונות שאפשר לעשות, אלא שהוא לא יודע בשכל מה האפשרויות כדי להרגיש מי מביניהן מתאימה לו. כך שהעצה נמצאת בליבו אבל היא כמו באר עמוקה שהמים בתחתיתה. הוא לא מסוגל להגיע לעצה שכבר יש לו בלב.
איש התבונה יודע להבין אפשרויות שונות ורבות של פתרונות, ולהציע אותם לאדם. אבל זה לא מספיק כדי לעשות אותו יועץ טוב. כדי להיות יועץ טוב, הוא צריך להיות איש תבונה גם בנפש האדם. הוא צריך להבין מה מתאים לאדם שמולו ולכוון אליו את העצה. כך יצליח לדלות מתוך האדם שמולו את העצה שכבר קיימת בליבו, וממילא תתאים לו ותתקבל עליו.
ולכן, למשל, לא קיבל אבשלום את עצת אחיתופל שהיתה טובה לו. כי אבשלום רצה כבוד, ואחיתופל נתן לו עצה שבה לא יהיה לו כבוד, אלא לאחיתופל. ולכן אבשלום לא קיבל אותה. אחיתופל נתן עצה מעשית שיכולה לעבוד, אבל הוא לא התבונן מה העצה שבלב אבשלום.
הנמשל הוא עבודת ה' הפרטית שמתאימה לכל אחד:
לכל אדם יש בליבו תכונות ייחודיות. יש לו רצונות שונים, יש לו שאיפות שונות. מכיוון שלכל אדם יש תכונות אחרות ושאיפות אחרות, והתורה ניתנה לכולם, התורה מצווה עלינו רק מצוות כלליות, שמחייבות את כולם, ולא מצוות שיתאימו רק לאנשים מסויימים. ולכן לפעמים נראה לנו שהרצונות האישיים שלנו סותרים את התורה. שרצון ה' סותר את הרצון שלנו, והרצון שלנו הוא כמו בור עמוק שאין בו מים. ואז לפעמים מרגישים שצריך לסגור את הרצונות שלנו, להתעלם מהם, ולעשות את רצון ה' במקומם.
אלא שבהרבה מקרים זה לא נכון. חוץ מהמצוות הכלליות ששייכות לכולם, יש לכל אדם עבודת ה' פרטית. יש לו מצוות פרטיות לפי מה שמתאים לו לעשות מתוך מה שה' רוצה שיקרה בעולם. אם אדם מבין שרצון ה' בדור שלו זה שאנשים יחזרו בתשובה, ולנפש שלו מתאים עיסוק באומנות, אז הוא יכול להחזיר אנשים בתשובה דרך אומנות. הוא יעבוד את ה' בדרך שמתאימה לנפש שלו.
לא כל תכונה או כל רצון הם גם רצון ה', אבל כל תכונה יכולה לשמש לרצון ה' אחרי שמבינים אותו. בתחתית הבאר העמוקה יש מים.
כדי להוציא לפועל את התכונות האלו, צריך להיות איש תבונה. הרצונות והתכונות נמצאים בלב שלנו, אבל השכל צריך לדעת מה רצון ה' בעולם. ולא רק רצון ה' שכתוב בשולחן ערוך, אלא להיות איש תבונה שמבין דבר מתוך דבר, מה ה' רוצה שיקרה בדור שלנו, או בתחום מסוים. כשמבינים מה רצון ה' בכל ענין, אז אפשר ממילא לדלות את המים שבתוכנו. מי שהוא איש תבונה יכול להבין מה ה' רוצה אישית ממנו, ואיך הוא יכול לממש את הכוחות המיוחדים שלו כדי לקדם את רצון ה' במציאות.
ומי שאינו איש תבונה, מומלץ לו שימצא איש תבונה כזה, וינסה לקבל ממנו עצה מה הוא יכול לעשות עם הכוחות המיוחדים שלו, ולעבוד את ה' בדרך שמתאימה לו ושיביא בה ברכה רבה לעולם.
[עיון נוסף והרחבה: מדבר שור הדרוש השלישי, שפת אמת בראשית פרשת ויגש 'במדרש מים עמוקים' (בכמה שנים), שם משמואל בראשית פרשת תולדות 'יש להוסיף בזה דברים'].