כמו שאמרנו המזמור הזה מדבר על התפילה של הבוקר, שבו עוד לא קרה לאדם שום דבר. אבל יש עדיין צורך להתפלל, משתי סיבות. הראשונה, כי האדם רוצה להיות קשור אל ה', ולהדמות לו כמה שאפשר כדי שכל המעשים שלו במהלך היום יהיו מכוונים נכון. ולכן הדבר הראשון שעושים ביום זה ליישר את המבט לפי מה שה' רוצה.
והסיבה השניה, כי יש הרבה צרות שיכולות להיות במהלך היום, שרק ה' יודע שיהיו. ולכן אי אפשר לחכות שהם יקרו ורק אז להתפלל עליהם, והאדם מבקש כבר בתחילת היום שה' יציל אותו מכל דבר רע, גם כזה שהוא לא יודע עליו. ויעזור לו גם במה שהוא לא יודע שהוא צריך עזרה בו.
וכך אומר דוד:
לַמְנַצֵּ֥חַ אֶֽל־הַנְּחִיל֗וֹת מִזְמ֥וֹר לְדָוִֽד: אֲמָרַ֖י הַאֲזִ֥ינָה׀ ה֗' מה שאני אומר לך, תקשיב לזה טוב, כי אני רוצה לבקש את הדברים הנכונים והמדוייקים. ולכן גם בִּ֣ינָה הֲגִֽיגִי: תבין מתוך מה שאני מוציא מהפה, מה באמת הכוונה של הלב שלי, שאני רוצה לעשות את רצונך, גם אם טועה לפעמים במה שאני אומר. ומהצד השני של התפילה של הבוקר, שאני צריך שתציל אותי ממה שאני לא יודע עליו, הַקְשִׁ֤יבָה׀ לְק֬וֹל שַׁוְעִ֗י כלומר לא רק לשועי עצמו, אלא לקול שועי, לעצם זה שאני פונה אליך שתציל אותי, כי אני לא יודע אפילו על מה לבקש, אבל אתה יודע. וזה מצד שאתה מַלְכִּ֥י ואני רוצה להיות מתאים לרצון שלך ולעשות את מה שאתה רוצה ואלהי שמשגיח עלי ומציל אותי מהצרות. כִּֽי־אֵ֝לֶ֗יךָ אֶתְפַּלָּֽל: משתי הסיבות האלו אני מתפלל אליך, להתאים לרצון שלך ושתציל אותי. ולכן ה֗' כבר ב בֹּ֖קֶר תִּשְׁמַ֣ע קוֹלִ֑י כי הצדדים האלו של התפילה שייכים כבר בבוקר בֹּ֥קֶר אֶֽעֱרָךְ־לְ֝ךָ לערוך את עצמי מולך, כדי לנסות להדמות לך ולעשות נכון את כל מה שאעשה היום֗ וַאֲצַפֶּֽה: שתציל אותי מראש מכל מה שעוד יבוא במהלך היום. ושני הצדדים האלו של התפילה מחוברים כִּ֤י׀ לֹ֤א אֵֽל־חָפֵ֮ץ רֶ֥שַׁע׀ אָ֑תָּה ולכן אי אפשר לבקש ממך שתעזור במעשי רשע, כי לֹ֖א יְגֻרְךָ֣ רָֽע: ומי שהוא רע לא יכול להדבק בך, כי הוא לא מתאים לך שאתה טוב. ולכן גם לא יתקבלו הבקשות שלו שמבקש על דברי רשע. ויש עוד רמה גרועה מזו ש לֹֽא־יִתְיַצְּב֣וּ הֽ֭וֹלְלִים כלומר גאוותנים שמהללים את עצמם, לא יוכלו בכלל לעמוד לְנֶ֣גֶד עֵינֶ֑יךָ ולבקש השגחה כי הם חושבים שהם העיקר בעולם, ואתה רק אמור לשרת אותם, במה שהם רוצים לעשות. אבל אתה שָׂ֝נֵ֗אתָ ולא רוצה בכלל שיתחברו אליך כָּל־פֹּ֥עֲלֵי אָֽוֶן: כי אנשים כאלו עושים בסופו של דבר דברים רעים לא לפי הצדק והמוסר, כי אכפת להם רק מעצמם. ויש עוד רמה גרועה מזו של אנשים שמתפללים ש תְּאַבֵּד֘ ואתה ממש הולך נגדם של דֹּבְרֵ֪י כָ֫זָ֥ב שחושבים שאפשר לנצל את ה', ולהבטיח לו דברים כמו קרבנות או צדקה ולא לקיים. שהם אנשים של אִישׁ־דָּמִ֥ים וּמִרְמָ֗ה שהם רוצחים ועושים דברים שהם נגד רצון ה' בוודאות ורק חושבים שאפשר לרמות אותו ולגרום לו לעזור להם בזה. ואנשים כאלו לא רק שאין להם דבקות בה' אלא יְתָ֮עֵ֥ב׀ הֽ': וירחיק אותם ממנו. אבל וַאֲנִ֗י בניגוד אליהם אפילו שאני לא מושלם, ולא צדיק גמור בְּרֹ֣ב חַ֭סְדְּךָ אָב֣וֹא בֵיתֶ֑ךָ ואתה מאפשר לי להדבק בך בחסד, אפילו שאני עוד לא במדרגה הזו. ו אֶשְׁתַּחֲוֶ֥ה אֶל־הֵֽיכַל־קָ֝דְשְׁךָ֗ לבקש מה שאני צריך בְּיִרְאָתֶֽךָ: שאני כל הזמן בודק את עצמי אם אני באמת ראוי לזה. והבקשה שלי היא לא שתעשה מה שאני רוצה אלא ה֤'׀ נְחֵ֬נִי בְצִדְקָתֶ֗ךָ תכוון אותי בדרך הנכונה שאתה רוצה, שאני אעשה את מה שמוסרי וישר בעיניך. ואני לא צריך יותר מזה. וכל מה שאני מבקש שגם תציל אותי מצרות בעולם הזה הוא לְמַ֥עַן שוררתי בשביל אלו שמסתכלים עלי ועל הדרך שבחרתי בעולם, ומחכים לראות איך אני נופל ושהדרך שלי לא נכונה. בשבילם גם הושר הַיְשַׁ֖ר לְפָנַ֣י דַּרְכֶּֽךָ: שהדרך שלך שאני הולך בה תהיה גם ישרה בלי בורות כדי שיראו שהיא מצליחה גם בעולם הזה. והאנשים האלו לא רק שמחכים שאפול גם משתדלים לגרום לזה, ואני לא יכול להתגונן מהם כי אני לא יודע שהם רשעים, כמו דואג האדומי ואחיתופל שהיו נראים לי צדיקים כִּ֤י אֵ֪ין בְּפִ֡יהוּ נְכוֹנָה והם אומרים דברים לא נכונים ומסתירים את הכוונה האמיתית שלהם ממני ו קִרְבָּ֪ם הַ֫וּ֥וֹת מה שהם באמת מתכוונים הוא דברים רעים. עד כדי ש קֶֽבֶר־פָּת֥וּחַ גְּרוֹנָ֑ם והם מנסים לגרום לי ליפול בחטא, או לגרום לי שאמות. ורק שהם אומרים את זה בצורה ש לְ֝שׁוֹנָ֗ם יַחֲלִֽיקוּן: ומחליקים את הדברים שיראו ישרים וטובים ולא ישימו לב. ולכן אני מבקש ש הַֽאֲשִׁימֵ֨ם׀ אֱֽלֹהִ֗ים ויתגלה האשמה שלהם לכולם. עד ש יִפְּלוּ֘ מִֽמֹּעֲצ֪וֹתֵ֫יהֶ֥ם וממה שהם יועצים נגדי, מזה בעצמו הם יפלו כמו שקרה לאחיתופל. ו בְּרֹ֣ב פִּ֭שְׁעֵיהֶם הַדִּיחֵ֑מוֹ ותרחיק אותם ממך, ואל תקבל את התפילות שלהם כִּי־מָ֥רוּ בָֽךְ: ולא רק נגדי הם הולכים אלא בך הם מורדים. אבל לעומתם וְיִשְׂמְח֨וּ כָל־ח֢וֹסֵי בָ֡ךְ מעצם מה שהם מתגוננים בפני צרות בך, ומתפללים אליך הם ישמחו אפילו אם לא תעשה מה שהם ביקשו, כי את זה הם רוצים לדבוק בך. ולכן לְעוֹלָ֣ם יְ֭רַנֵּנוּ כי המדרגה של הדבקות בך קיימת תמיד, בין אם מה שהם ביקשו נעשה או לא. אבל חוץ מזה וְתָסֵ֣ךְ עָלֵ֑ימוֹ תכסה עליהם מהצרות באמת בפועל ואז וְֽיַעְלְצ֥וּ בְ֝ךָ֗ ישמחו בך לא רק על ההצלה, אלא אפילו על הצרה שמחה שמכסה על הכל. כי הם אֹהֲבֵ֥י שְׁמֶֽךָ: ואוהבים ששמך מתגלה בעולם, ולכן כיון שהצרה שלהם גרמה שכשתושיע אותם יתגלה השם שלך יותר בעולם, הם שמחים אפילו על הצרה. ולא רק שהם דבקים בך, אלא באמת אתה עושה להם כל מה שהם צריכים כִּֽי־אַתָּה֘ תְּבָרֵ֪ךְ צַ֫דִּ֥יק ה֑' והצדיק לא מקבל את הצרכים החומריים שלו רק בדרכים הרגילות אלא אתה מברך אותו ומשגיח עליו שיהיה לו כל מה שהוא צריך. ומפני דברים רעים כַּ֝צִּנָּ֗ה רָצ֥וֹן תַּעְטְרֶֽנּוּ: מה שאתה מרוצה ממנו, מקיף אותו כמו מגן מכל הכיוונים, ששום דבר רע לא יפגע בו.