המזמור אומר שמי שבוטח בה' באמת, מבין שגם הרע נצרך, ושכל מה שעושה ה' הוא לטובה. ומתאים לאמרו לחזק את הבטחון בה' בכל צרה שבאה על האדם.
א מִזְמוֹר לְדָוִד
אני ככבש וה' הוא הרועה ולכן אני
סומך עליו לגמרי כי הרועה וודאי יודע את טובת הכבש יותר מהכבש עצמו ה' רֹעִי וכיון שה'
עוסק בצרכים שלי ודאי שלא יחסר לי מה שאני באמת צריך לֹא אֶחְסָר: ב שיתן לי לרבוץ במקום מתאים למרעה בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי וידאג לכל מחסורי ליד מקומות שנח לשתות מהם[1] עַל-מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי: ג וישיב נפשי אל גופי בכל מה שחסר לי[2] נַפְשִׁי יְשׁוֹבֵב ויכוון אותי שדרכי החיים החוזרות תמיד[3] יהיו על פי מה שנכון כלומר התורה יַנְחֵנִי בְמַעְגְּלֵי-צֶדֶק ולא למעני אלא למען שמו שנקרא עלי והרועה הוא המטרה[4] לְמַעַן שְׁמוֹ: ד וכיון שכך גם אם אני הולך במקום עמוק שלא רואים את האופק ויש שם חושך
של מות ואין אור ישועה גַּם כִּי-אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת לא אפחד שיש כאן דבר רע לֹא-אִירָא רָע שהרי הרועה איתי ואם שם אותי שם זה הדבר הנכון כִּי-אַתָּה עִמָּדִי והמקל
שמכה אותי והמקל שאני נשען להתרפא מהמכות שניהם אותו מקל שלך וזה מנחם אותי שכיון
שאתה מביא את הטוב, גם הרע שאתה מביא הוא לטובתי שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ הֵמָּה יְנַחֲמֻנִי: ה ועוד יגיע כל זה למטרה גבוהה יותר שלא רק לרעות תתן לי אלא שולחן מלא תַּעֲרֹךְ לְפָנַי שֻׁלְחָן וכרועה תגן עלי מצרי שלא יוכלו להרע לי נֶגֶד צֹרְרָי ותמשח
אותי למלך דִּשַּׁנְתָּ בַשֶּׁמֶן רֹאשִׁי ואקבל במנת חלקי[5] לא רק מי מנוחות אלא כל צורכי כּוֹסִי רְוָיָה: ו ומתברר, שבכל זמן החיים שנגזרו על האדם, לפי השנים שנתן לו ה',
כל מה שבא עלי[6] הוא טוב מצד האמת וגם הדין הוא חסד אַךְ טוֹב וָחֶסֶד יִרְדְּפוּנִי כָּל-יְמֵי חַיָּי ואחר המות אשוב אל ה' לעולם שכולו ארוך[7] וְשַׁבְתִּי בְּבֵית-ה' לְאֹרֶךְ יָמִים:
[1] "מי מנוחות" – שאינם גועשים, ואפשר לשתותם בלי להסתכן.
[2] "להשיב נפש" פרושו שנפשו כמעט פורחת ממנו, ומחזיר אותה אליו.
אפשר לפרש עוד: שישיב נפשי אליו לעולם הבא.
פרוש נוסף: כשאני חוטא וטועה, ה' משיב את נפשי אליו על ידי הייסורים.
[3] "מעגלות" הם דרכים שאדם הולך בהם שוב ושוב.
[4] אפשר לפרש גם שאעשה אותם לשמו, ויש כאן שכר כפול: גם כי הדרכים צודקות מצד עצמן, וגם כי אני עושה לשמו.
[5] "כוס" הוא משל לכלי שאדם ממלא במעשיו, ומקבל את חלקו בעולם.
[6] "ירדפוני" – הם מתאמצים לדבוק בי בכל מה שאפשר.
[7] פרוש נוסף: כל זה לא כדי שאהנה לעצמי אלא כדי שאוכל לשבת ימים ארוכים מלאי משמעות בבית ה' לעובדו שם.
פרוש נוסף: לא שאחרי שיהיה לי טוב אפסיק להתפלל ולחפש קרבת אלוקים, אלא גם אז אחפש קרבתו, רק שאוכל להיות בבית המקדש הבנוי למשך ימים רבים.