המזמור[1] אומר שגם כשה' מייסר את ישראל ומגביר את העמים עליהם, זה לטובתם, בדיוק כמו שאחר כך הוא מושיע אותם ומגביר אותם על הגויים. ומתאים לאמרו כשיש הסתר פנים ונראה שאויבי עם ישראל מנצחים אותם.
א לַמְנַצֵּחַ על עם ישראל המשולים לשושנה מול שאר האומות המשולים לחוחים עַל-שׁוּשַׁן עדות
לדורות שידעו מה שהיה עֵדוּת מִכְתָּם לְדָוִד ללמד את כל הדורות את דרכי ה' לְלַמֵּד: ב כשגרם מריבה[2] עם ארם דמשק וארם צובה בְּהַצּוֹתוֹ אֶת אֲרַם נַהֲרַיִם וְאֶת-אֲרַם צוֹבָה וכששב משם עוד הכה יואב שר הצבא את אדום (שמראה שה' נתן לישראל הצלחה
יותר מגדר הרגיל) וַיָּשָׁב יוֹאָב וַיַּךְ אֶת-אֱדוֹם בְּגֵיא-מֶלַח שְׁנֵים עָשָׂר
אָלֶף: ג הרי אתה אלוקים הוא זה שעזבת אותנו לזמן ארוך כל ימי השופטים אֱלֹהִים
זְנַחְתָּנוּ ופרצת גדרותינו בפני העמים פְרַצְתָּנוּ וכעסך
הכללי על העם פגע בכולם[3] אָנַפְתָּ עד שהוצאת
אותנו מחלק מהארץ שצריך לשוב אליה תְּשׁוֹבֵב
לָנוּ: ד וארץ ישראל רעשה מפני האויבים ופיה נפתח כלומר פרצו את הגבולות הִרְעַשְׁתָּה
אֶרֶץ פְּצַמְתָּהּ ולא חוזרת ומתאחה אלא
מתרופפים השבטים זה מזה וזה כיון שהתמוטטו במעשיהם משמירת התורה רְפָה שְׁבָרֶיהָ כִי-מָטָה: ה ונתתם ביד האויב כדי שיחזרו בהם על ידי הייסורים שיראו שלא טוב לעזוב
את ה' הִרְאִיתָה עַמְּךָ קָשָׁה ונתת להם את עונשם על עוונותיהם לפי כלי הקיבול שהכינו הִשְׁקִיתָנוּ יַיִן תַּרְעֵלָה: ו עד שעם ישראל ירא ממך ואז נתת לו את המלוכה להתחבר יחד סביב הדגל של
המלך[4] נָתַתָּה
לִּירֵאֶיךָ נֵּס לְהִתְנוֹסֵס כדי לקיים
את דברי האמת שלך[5] לתת לעם את הארץ באופן מהותי ותמידי מִפְּנֵי קֹשֶׁט סֶלָה: ז וכדי שעם ישראל הפועלים איתך בעולם יצאו מהצרה לְמַעַן
יֵחָלְצוּן יְדִידֶיךָ[6] פעלת בגלוי בעולם וענית לתפילתי כיון שאני המלך שנושעים על ידו הוֹשִׁיעָה יְמִינְךָ (ועננו) וַעֲנֵנִי: ח וכיון שה' דבר על ידי נביאו שאמלוך שמחתי שמחה המכסה גם על הרע שהיה אֱלֹהִים דִּבֶּר בְּקָדְשׁוֹ אֶעְלֹזָה וחיברתי את עם ישראל כולו, שכם שבה נחלק אבימלך לקבוע מלכות לעצמו
תהיה לי לחלק אֲחַלְּקָה שְׁכֶם וסוכות
שסרבו לקבל את מלכות גדעון אמדוד להיות שלי וְעֵמֶק סֻכּוֹת
אֲמַדֵּד: ט וכן גלעד ומנשה שמופרדים על ידי הירדן, וגלעד היו פועלים לעצמם כל
ימי השופטים לִי גִלְעָד וְלִי מְנַשֶּׁה וגם אפרים שהוא ראש לבני רחל ומשם היה יהושע שומרים עלי ומצטרפים אלי[7] וְאֶפְרַיִם מָעוֹז רֹאשִׁי וחוקי המלוכה יוצאים מיהודה לכולם[8] יְהוּדָה מְחֹקְקִי: י וכיון שכולם התאחדו מואב ישמשו אותי כסיר לרחוץ בו מוֹאָב סִיר
רַחְצִי ואת אדום אנצח בקלות כמשליך
עליהם נעל בלבד עַל-אֱדוֹם אַשְׁלִיךְ נַעֲלִי ועל ידי גם מעמדה של פלשת יתרופף[9] עָלַי פְּלֶשֶׁת הִתְרֹעָעִי: יא ומי הוא זה שהוביל אותי לכבוש את ערי המצור האלו מִי יֹבִלֵנִי עִיר מָצוֹר ומי עוד הוסיף לכוון אותי לאדום לפגוע גם בהם בקלות מִי נָחַנִי
עַד-אֱדוֹם: יב הרי אתה אלוקים שעד עכשיו עזבת אותנו הֲלֹא-אַתָּה אֱלֹהִים זְנַחְתָּנוּ ואתה יוצא עכשיו בצבאינו שעד עכשיו לא יצאת בהם וְלֹא-תֵצֵא אֱלֹהִים בְּצִבְאוֹתֵינוּ: יג ולכן רק ממך נבקש עזרה מהצרים אותנו הָבָה-לָּנוּ עֶזְרָת מִצָּר ולא נסמוך על תשועת אדם גם כשאינך מושיע, כי זה בכונה וְשָׁוְא תְּשׁוּעַת אָדָם: יד ועכשיו נאסוף כח ושלל בשם ה' בֵּאלֹהִים נַעֲשֶׂה-חָיִל והוא עוד ירמוס את אויבינו עד האדמה ונכניע אותם לגמרי וְהוּא יָבוּס צָרֵינוּ:
[1] חלק מהפסוקים במזמור הזה חוזרים שוב בפרק קח.
[2] "הצותו" מלשון "ניצים". הרחבת הענין עיין שמואל ב' פרק ח. להתאמת המסופר כאן עם הפסוקים שם, עיין רש"י ורד"ק כאן.
[3] "אנף" פרושו כעס על אחד שפוגע גם באחר או בכלל, וכן: "גַּם בִּי הִתְאַנַּף ה' בִּגְלַלְכֶם לֵאמֹר גַּם אַתָּה לֹא תָבֹא שָׁם" (דברים א, לז).
[4] "נס" הוא מוט או דגל שמרימים, והכול מתקבצים סביבו.
[5] "קושט" הוא תרגום של "אמת", "צדק" ו"יושר".
[6] הוא קורא להם "ידידיך" כי הם פועלים איתך "יד ביד", ולכן "ימינך מושיעה" באמצעות ימינם.
[7] פרוש נוסף: זו נבואה על התחלקות הממלכה על ידי ירבעם בן נבט מאפרים, שהתבצעה בשכם; וירבעם בנה את פנואל שליד סוכות כעיר מלוכה כדי לשלוט משם על גלעד ומנשה. דוד אומר שתחתיו יהיו גם הם מאוחדים.
[8] ראוי לציין שהמקומות האלו הם המסלול שעשה יעקב כשחזר מחרן: הוא בא מארם נהריים, ועבר בחצי המנשה עד הגלעד, שם השיג אותו לבן, משם הלך לסוכות ובנה לו בית ולמקנהו סוכות, משם הלך לשכם, שם היה מעשה דינה, משם לבית אל שבאפרים ומשם לדרך אפרתה ביהודה, שם מתה רחל.
צריך לציין עוד ש"יהודה מחוקקי" מזכיר את ברכת יעקב ליהודה: "לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא שִׁילוֹ וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים" (בראשית מט, י).
[9] אולי "סיר רחצי" רומז לים המלח שנמצא תחת מואב. "אשליך נעלי" – כמו שנאמר: "מִי זֶה בָּא מֵאֱדוֹם חֲמוּץ בְּגָדִים מִבָּצְרָה… פּוּרָה דָּרַכְתִּי לְבַדִּי וּמֵעַמִּים אֵין אִישׁ אִתִּי וְאֶדְרְכֵם בְּאַפִּי וְאֶרְמְסֵם בַּחֲמָתִי" (ישעיהו סג, א-ג). "פלשת" רק "מתרועעת" ואינה מושמדת בגלל שבועת אברהם ויצחק לאבימלך.