דוד אומר שהוא דבק במטרות ה' בעולם, וכמלך הוא מדמה את עצמו לה', ללכת בדרכיו על ידי שהוא מרחיק ממנו כמלך מי שיש לו תכונות שה' שונא[1]. ומתאים לאמרו לדבוק בדרכי ה' וליישר את תכונותיו לפי רצון ה'.
א לְדָוִד מִזְמוֹר אשבח את ה' גם על החסד שעושה איתי וגם כששופט אותי חֶסֶד-וּמִשְׁפָּט אָשִׁירָה כי מטרתי בעולם לפרט את גדולת ה' והמשפט מכוון אותי לזה[2] לְךָ ה' אֲזַמֵּרָה: ב שעל ידו אבין בהבנה פנימית מהי דרך השלמים אַשְׂכִּילָה
בְּדֶרֶךְ תָּמִים ואצפה לסיעתא דשמיא שעל ידה
תבוא הדרך הזו אלי אחר שהתאמצתי לבוא אליה[3] מָתַי תָּבוֹא אֵלָי ולכן
גם דרך ביתי הפרטי אפעל לפי שלמות רצוני לעשות רצונך[4] אֶתְהַלֵּךְ בְּתָם-לְבָבִי בְּקֶרֶב בֵּיתִי: ג ולכן דבר שאמר אדם שיש בו תכונת רע לא אשים כלל מול עיני שלא אתפתה
לו כי מן הסתם אינו מכוון לֹא-אָשִׁית לְנֶגֶד עֵינַי דְּבַר-בְּלִיָּעַל ואני מרחיק ממני שלא לעשות כל דבר שגורם לסטות מדרך התמימות עֲשֹׂה-סֵטִים שָׂנֵאתִי ולכן לא
יתחברו אלי דברים כאלו כתכונה גם אם נפלתי בהם באופן חד פעמי[5] לֹא יִדְבַּק בִּי: ד ועל ידי זה תכונת עיקום הדרך לפי התאוות של הלב תסור ממני בסיעתא
דשמיא לֵבָב עִקֵּשׁ יָסוּר מִמֶּנִּי ולכן לא אתחבר כלל אל הרע כי לבבי מראש תמים וישר[6] רָע לֹא אֵדָע: ה (מלושני) ובאנשי ביתי מי שמדבר אלי על רעהו בסתר כדי למצוא חן בעיני על חשבון
חברו, שזה מצוי בחצרות מלוכה כדואג אצל שאול, אשמיד אותו ולא את מי שדיבר עליו כי
האדם הזה בעתיד ידבר גם עלי ויעורר מרידות[7] מְלָשְׁנִי בַסֵּתֶר רֵעֵהוּ אוֹתוֹ אַצְמִית ומי שמתגאה וחושב שהוא העיקר, ורצונו רחב לרצות להשיג כל מה שרואה,
שבאופן טבעי יש כאלו בחצר המלך, לא אוכל לשבת איתו כי אינו מכוון איתי ואי אפשר
יהיה להכיל כל צרכו[8] גְּבַהּ-עֵינַיִם וּרְחַב לֵבָב אֹתוֹ לֹא אוּכָל: ו ואני מחפש את אלו שנאמנים במדינה שהם ישבו ממש איתי באותה מטרה כי הם
נאמנים לי[9] עֵינַי בְּנֶאֶמְנֵי-אֶרֶץ לָשֶׁבֶת
עִמָּדִי ומי שהולך גם הוא בדרך שלמה
לפי רצוני ישרת אותי כי יעשה רצוני נכון[10] הֹלֵךְ בְּדֶרֶךְ תָּמִים הוּא יְשָׁרְתֵנִי: ז ומי שרק מראה עצמו כאילו עושה רצוני ארחיק מביתי לגמרי כי הוא לא
רוצה את רצוני אלא את טובת עצמו ורצוני לא מתבצע באמת[11] לֹא-יֵשֵׁב בְּקֶרֶב בֵּיתִי עֹשֵׂה רְמִיָּה ומי שאי אפשר לסמוך על מילתו לא יוכל להתיצב מולי כי אבחן אותו כדי
שלא ינסה לשקר גם לי[12] דֹּבֵר שְׁקָרִים לֹא-יִכּוֹן לְנֶגֶד עֵינָי: ח וגם בממלכה כולה מיד בבוקר אשמיד את הרשעים שבארצי שלא יוכלו להתפתח[13] לַבְּקָרִים אַצְמִית כָּל-רִשְׁעֵי-אָרֶץ כיון שהרשעים סופם שגם פועלים רע בעולם וכיון שיושמדו מיד כשמתחילים
לא יהיו כלל עושי רע בעיר המלוכה ועל ידי זה היא גם תהיה עירו של ה' בעולם לְהַכְרִית
מֵעִיר-ה' כָּל-פֹּעֲלֵי אָוֶן:
[1] ולכן נראה שהמזמור נאמר בכפל לשון שאפשר את רובו לקרוא גם כדברי דוד וגם כדברי ה' ואת הפרוש הנוסף של כל משפט שמתי בהערות כדי שאפשר יהיה לקרוא ברצף.
[2] וכן השיר שלי לה' הוא החסד והמשפט שאני עושה שבהם אני נדמה לו ומזמר לו על שלימד אותי אותם.
[3] וכן אשכיל להבין על ידי דרכי השלמה שהולכת לפי רצונך בלבד מתי על ידה תבוא אתה ה' אלי לפעול דרכי.
[4] וכן אדמה לך שמעשי אנשי בית המלכות יתאימו לרצוני כמו שאתה מקרב מי שמתאים לרצונך שאלו אותם תכונות.
פרוש נוסף: דרך התמים היא שכל עבודתו לשם ה' ללא פניה אחרת ודוד משכיל להבין האם דרכו שלמה לגמרי שאז תבוא היא אליו שזה סימן שטבועה בו לגמרי והסימן לזה שיתהלך בדרך הזו גם בקרב ביתו שאין לו שם תקוה שיחניפו לו או ישבחו אותו על זה.
[5] וכן אומר ה' שדבר שיש בו תכונת רוע לא יושגח על ידי שמי שעושה מעשים הסוטים מדרך הישר ה' מרחיק ולא יוכל לדבוק בו.
[6] וכן אומר ה' שלב שמעקם דרכיו, באופן טבעי סר מה' ומי שהוא רע ה' לא משגיח עליו והולך בחשכה.
פרוש נוסף: באנשי ביתי מי שלבבו עקש הפך תכונת התום ואינו מכוון עם מטרתי אלא מעקם את מטרותי כדי להשיג את מטרות עצמו אסיר אותו ממני כי אני רוצה שיהיו מכוונים עם תמימות דרכי, וכיון שאעשה כך לא אדע רע כי אנשי ביתי יעזרו לי ולא יחתרו תחתי. ומכאן מפרט את התכונות שיסיר מאנשי ביתו. ומובן שכך גם דרכו של ה' בעולם.
[7] וכן הקב"ה משמיד מי שמדבר על רעהו בסתר כי מראה שכל עוד הוא לא ניזוק מזה אין לו בעיה לעשות רע בעולם.
[8] וכן גם בעבודת ה' לא יוכל אדם כזה לעבוד בשביל ה' כי כל הזמן מחפש את כבודו ומילוי תאוותיו.
[9] וכן ה' מחפש את הנאמנים שיעשו מצוותיו לפי רצונו.
[10] וכן מי שיעשה רצון ה' זה מי שמכוון עם רצונו והולך בדרך שלמה ותמימה כדוד עצמו.
[11] וכן אצל ה' מי שעושה את המצוות רק כלפי חוץ אינו יושב באמת בבית ה' אלא משתמש במצוות כדבר חומרי.
[12] וכן אצל ה' מי שמדבר שקר לא יוכל להתיצב מול עיני ה' שיודעות את האמת תמיד אלא רק מול אנשים שלא יודעים שמשקר.
[13] וכן אצל ה' מיד כשזורחת שמש ההצלחה לצדיקים מושמדים הרשעים מהארץ.
פרוש נוסף: "לבקרים" מלשון "ביקורת", שאבדוק את ממלכתי לטהר אותה מהרשעים.