המזמור אומר שכל רצוננו ועצם חיינו מוקדשים להופיע בעולם את שם ה'; ומה שאנחנו מבקשים ישועה אינו בשבילנו, אלא כדי שהכול יראו שה' פועל בעולם, ושאינו כמו האלילים. ומתאים לאמרו לחזק את הרצון לעבוד את ה' לשמו, ולא לרווח אישי, ולבקש גאולה למען ה'.
א לא בשבילנו היו כל הניסים ביציאת מצרים שהזכרנו במזמור הקודם לֹא לָנוּ ה' ולא
בשבילנו אנחנו מבקשים את הגאולה מצרותינו הנוכחיות לֹא לָנוּ אלא כדי
שיהיה כבוד בעולם להופעתך כִּי-לְשִׁמְךָ
תֵּן כָּבוֹד כשיראו את החסד שאתה עושה עם
עמך ואת מה שאתה מקיים הבטחתך[1] עַל-חַסְדְּךָ עַל-אֲמִתֶּךָ: ב שכל עוד אינך מושיע יש ביזוי לשמך, שהגויים אומרים שאם היית קיים
היית מושיע אותנו כבר[2] לָמָּה יֹאמְרוּ
הַגּוֹיִם אַיֵּה-נָא אֱלֹהֵיהֶם: ג ולמה יאמרו כך, הרי אלוקינו המשגיח עלינו מקומו בשמים, ולכן אינם
רואים אותו בעיניהם וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם וכשירצה להושיע הרי יכול לעשות גם בארץ כל מה שבוחר לעשותו, ואז יראו
את מעשיו כֹּל אֲשֶׁר-חָפֵץ עָשָׂה: ד אמנם הם משווים אותו בזה לאלילים, המעציבים את עובדיהם כשלא עונים
להם. שהם אינם בשמים אלא עשויים מחומרים ארציים, ובידי בני אדם ארציים, וניתן
לראותם עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם: ה אבל אינם יכולים לעשות חפצם, שהרי בניגוד לה' שברא את העולם ושולט בו
במאמרו, להם יש פה פיזי, ואפילו מה שבני אדם עושים בפיהם אינם יכולים לעשות פֶּה-לָהֶם וְלֹא
יְדַבֵּרוּ ובניגוד לה' המשגיח ורואה כל
מה שבארץ, יש להם עיניים פיזיות, ואפילו לראות כבני אדם אינם יכולים עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ: ו ובניגוד לה' השומע תפילה וזעקה, יש להם אוזניים פיזיות, ואפילו לשמוע
כבני אדם אינם יכולים אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ ובניגוד לה' המריח ריח ניחוח ומתרצה לעמו, יש להם אף פיזי, ואפילו
להריח כבני אדם אינם יכולים אַף לָהֶם וְלֹא
יְרִיחוּן: ז ובניגוד לה' הפועל בידו בעולם, יש להם ידיים פיזיות, ואינם יכולים
אפילו למשש, שזה חוש פחות שאין אפילו משל שלו אצל ה' יְדֵיהֶם וְלֹא
יְמִישׁוּן ובניגוד לה' שהארץ הדום רגליו
ומופיע במציאות, יש להם רגליים פיזיות, ואפילו ללכת ממקום למקום כבני אדם לא
יכולים רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ ולא רק את הצד העליון של הדיבור אין אצלם, אפילו להוציא הגה כל שהוא
אינם יכולים, אף שיש להם גרון. ואין אצל ה' אפילו משל כזה לֹא-יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם: ח וכשימותו הגויים שעשו אותם, יהיו כמוהם, שיהיה להם את כל האברים אבל
לא יעשו את תפקידם, ואין להם השארות הנפש, ולא יקומו לעולם הבא כְּמוֹהֶם
יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם וזה כיון שבטחו בהבל, ולכן
יהיו כמותו[3] כֹּל אֲשֶׁר-בֹּטֵחַ בָּהֶם: ט אבל עם ישראל גם כשאינם רואים את השגחת ה', כמו בגלות, בטחו בו ולא
באלילים יִשְׂרָאֵל בְּטַח בה' והוא
באמת עוזר להם במעשיהם גם בדורות הגלות, ומגן עליהם מצרות שלא יבואו עליהם עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא: י ומשפחת הכהנים שהתקדשו יותר מהעם ונוטים יותר לקדושה יבטחו בה' עוד
יותר בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בה' ויש להם עזרה מיוחדת במעשיהם לפי קדושתם, והגנה מיוחדת מצרות כי ה'
רוצה בקיומם עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא: יא והצדיקים יראי ה' בפועל יבטחו בה' עוד יותר, שההשגחה עליהם קרובה
יותר יִרְאֵי ה' בִּטְחוּ בה' ויש
להם עזרה גדולה עוד יותר למעשיהם, והגנה גדולה עוד יותר לחייהם עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא: יב וכשיזכור ה' את עם ישראל להצילם מהגלות, יברך אותם להופיע דרכם ה' זְכָרָנוּ
יְבָרֵךְ וכשישבו על אדמתם עוד יוסיף
להם ברכה במעשיהם. וקודם כל את עם ישראל המתנהג כולו כמשפחה אחת בכיוון אחד יְבָרֵךְ אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל וברכה גדולה מזו למשפחת הכהנים[4] יְבָרֵךְ אֶת-בֵּית אַהֲרֹן: יג וברכה נוספת ליראי ה' עצמם יְבָרֵךְ יִרְאֵי ה' ולא רק להם אלא מכוחם גם לקטנים אף שאינם יראי ה' עדיין[5] הַקְּטַנִּים עִם-הַגְּדֹלִים: יד ויוסף ה', שיהיו יותר ויותר אנשים יראי ה' יֹסֵף ה' עֲלֵיכֶם
וגם אתכם עצמכם ואת ישראל והכהנים
ירבה, בין בשנות חיים בין בבנים שירבו אתכם בעולם[6] עֲלֵיכֶם וְעַל-בְּנֵיכֶם: טו ודרך כל ריבוי יראי ה' והכהנים וישראל יופיע שם ה' בעולם יותר ויותר בְּרוּכִים אַתֶּם לה' וילמדו
כולם שהוא עושה השמים ושולט בכל, ועושה הארץ ומנהיג אותה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: טז וידעו שהשמים וגם מה שמעל השמים הם לה', והוא שולט בהם לגמרי הַשָּׁמַיִם
שָׁמַיִם לה' ואת הארץ נתן לבני האדם בעלי
בחירה חופשית, ולכן כדי להופיע בה צריך שעם ישראל יגלה אותו וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי-אָדָם: יז אמנם מי שמת לא ישבח את ה' אחר מותו, בעולם הזה לֹא הַמֵּתִים
יְהַלְלוּ-יָהּ והיורדים לגיהנום לא ישבחוהו
בעולם הבא, כמו הגויים שיהיו כאליליהם וְלֹא
כָּל-יֹרְדֵי דוּמָה: יח אבל כיון שעל ידינו מתגלה שם ה' בעולם וַאֲנַחְנוּ
נְבָרֵךְ יָהּ אנחנו מקבלים ימי חיים וריבוי
עם, גם בעולם הזה, לברכו מֵעַתָּה וגם
לעולם הבא, שנקום בתחית המתים וְעַד-עוֹלָם ולכן שבחו
את ה' הַלְלוּיָהּ:
[1] פרוש נוסף: בין על חסדך בגאולה יהיה כבוד לשמך ובין על האמת שעשית בגלות יהיה כבוד לשמך. וזה כיון שלא לנו היה העונש אלא לשמך ולא לנו תהיה הגאולה אלא לשמך.
פרוש נוסף: על חסדך במה שנתת לנו חיים וכל צורכנו, והחסד הזה יהיה אמת במה שנגלה שמך בחיינו ונפעל בהם למענך ויתגלה שהיה החסד הזה אמת ומגיע לנו לפי מעשינו.
פרוש נוסף: לא לנו כלומר לא בשבילנו תהיה הגאולה אלא כי לשמך, ולא לנו כלומר לא בכשרון מעשינו ובזכותינו תהיה הגאולה אלא על חסדך על אמיתך מצד החסד ומצד שתקיים הבטחתך.
[2] בדומה לדברי משה אחרי חטא העגל: "לָמָּה יאמְרוּ מִצְרַיִם לֵאמֹר בְּרָעָה הוֹצִיאָם לַהֲרֹג אֹתָם בֶּהָרִים וּלְכַלֹּתָם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (שמות לב, יב), ואחרי חטא המרגלים: "וְאָמְרוּ הַגּוֹיִם אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת שִׁמְעֲךָ לֵאמר: מִבִּלְתִּי יְכֹלֶת ה' לְהָבִיא אֶת הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לָהֶם וַיִּשְׁחָטֵם בַּמִּדְבָּר" (במדבר ד, טו-טז), וכן נאמר עוד "לָמָּה יֹאמְרוּ בָעַמִּים אַיֵּה אֱלֹהֵיהֶם" (יואל ב, יז), "לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה אֱלֹהֵיהֶם יִוָּדַע בַּגּוֹיִם לְעֵינֵינוּ נִקְמַת דַּם עֲבָדֶיךָ הַשָּׁפוּךְ" (תהילים עט, י).
[3] פרוש נוסף: כך יהיו עושיהם גם אם לא עבדו אותם ועובדיהם גם אם לא עשו אותם וכמו "לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה…לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם" (שמות כ, ד-ה).
[4] כי ככל שבוטח יותר כך ברכתו גדולה יותר. וזה הפך מה ש"כמוהם יהיו עושיהם כל אשר בוטח בהם", כל אשר בוטח בה' יקבל ממנו כח וברכה.
[5] כי בניגוד לבית ישראל ובית אהרון שהקטנים כלולים בהם, יראי ה' הם אנשים מסוימים ואין הכרח שבניהם גם כן יהיו יראי ה', אבל בכל זאת מברך את כל ביתם.
[6] פרוש נוסף: יוסף ה' עליכם כמוכם בדור הזה, ועליכם ועל בניכם לרבות את הדורות שאחריכם באנשים כאלו.