המזמור אומר שהטוב הרוחני שבא לאדם בזכות הקודש משפיע גם על הטוב הגשמי, שהוא בסיס לרוח[1]. ומתאים לאמרו לזכור שהרוח והחומר אינם מתנגדים במצב השלם; וכן למי שרוצה לומר פרק תהילים קצר.
א שִׁיר
הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לפי מה שאמרנו במזמור הקודם,
שהמאמץ בבנין בית המקדש משפיע טובה לדוד וזרעו הִנֵּה רואים כמה טוב מבחינה רוחנית מַה-טּוֹב וגם כמה נעים
מבחינה חומרית וּמַה-נָּעִים שהנשמה והגוף, יצר טוב ויצר רע, שהם באמת בני אב אחד, שוכנים באדם
יחד למטרת הקודש שֶׁבֶת אַחִים גַּם-יָחַד: ב וכשמן המשחה, שהוא גם שמן נעים לסיכה וריח כַּשֶּׁמֶן
הַטּוֹב שנמשח על הראש לקדשו עַל-הָרֹאשׁ אבל משפיע טוב חומרי גם על צדדי החיים היורדים למטה, כזקן[2] יֹרֵד עַל-הַזָּקָן וזה דווקא
באדם השלם, שמופיע את הקדושה בחומר, כאהרון הכהן הגדול[3] זְקַן-אַהֲרֹן שעוד יורד
השמן הזה גם על בגדיו[4] שאף שעיקרם בגלל החטא והתאווה, אצל האדם השלם הם בגדי קודש לכבוד
ולתפארת שֶׁיֹּרֵד עַל-פִּי מִדּוֹתָיו: ג וכן בארץ כולה, השפע החומרי של הגשם והשלג יורד על החרמון, הגבוה
מבחינה פיזית כְּטַל-חֶרְמוֹן אבל באמת לא בא לו מצד עצמו, אלא הוא יורד על גב הקדושה, שבאה מהררי
ציון המחברים מקדש ומלוכה, קודש וחול שֶׁיֹּרֵד
עַל-הַרְרֵי צִיּוֹן[5] כי את הברכה שבאה לכל הארץ,
ציוה ה' שתבוא דווקא מהעבודה שעובדים בירושלים כִּי שָׁם צִוָּה ה' אֶת-הַבְּרָכָה כיון שהחיים החומריים מנותבים על ידה, להיות בסיס לחיים האמיתיים,
שהם חיי עולם הבא חַיִּים עַד-הָעוֹלָם:
[1] המזמור הזה כתוב ברמזים וקשה לעמוד על משמעותו, בכוונה. ולכן, כרגיל במקרים כאלה, יש בו הרבה פרושים שונים. והרוצה יעיין.
[2] כי המשיחה בראש ולא בזקן, וכאן מדבר על הטוב החומרי ולא מצד המשיחה ולכן אמר 'שמן הטוב' ולא 'שמן המשחה' ולכן מכאן לומדים חז"ל שאין בו מעילה אחר שנמשך.
[3] שלכן יש לכהן הגדול בגדים מפוארים, שלא כשאר הכהנים, ו"מן המקדש לא יצא".
[4] 'מידותיו' מלשון "מדו בד".
[5] כנגד "הבוטחים בה' כהר ציון לא ימוט לעולם ישב" שבמזמור קכ"ה.