המשך הפרק הקודם[1]. כאן המזמור מקשה על מה שבמציאות לא רואים שה' מגן על העני ושהרשע נופל בבור שכרה, ומסביר שה' מאריך אפו ולבסוף ישיב את רעת הרשעים בראשם. ומתאים לאמרו כתפילה על רשעים שהשעה משחקת להם, או למי שמסתכל במציאות ומרגיש שה' אינו משגיח.
א זה נראה לא בסדר שאתה כאילו רחוק ולא רואה מה קורה לָמָה ה' תַּעֲמֹד בְּרָחוֹק ובזמני צרה שצריך אותך כאילו בכונה לא מסתכל תַּעְלִים לְעִתּוֹת בַּצָּרָה[2]: ב וכיון שכך הרשע חושב שהוא העיקר בעולם ולכן רודף אחרי העני בְּגַאֲוַת[3] רָשָׁע יִדְלַק
עָנִי וגם מצליח לתפוש אותו לפי מה שתכנן יִתָּפְשׂוּ[4] בִּמְזִמּוֹת
זוּ חָשָׁבוּ: ג ועיקר הרעה לא בגלל גורל העני אלא כי הרשע משבח את עצמו על זה שמשיג
את תאוותיו כִּי-הִלֵּל רָשָׁע עַל-תַּאֲוַת נַפְשׁוֹ ועצם זה שרואה בהשגת הבצע ברכה היא מאיסת ה' וּבֹצֵעַ בֵּרֵךְ נִאֵץ ה': ד וגם כשמרשיע הרבה, עד שיש כעס גדול עליו בשמים, לא בודק מה דעת ה'
עליו רָשָׁע כְּגֹבַהּ אַפּוֹ בַּל-יִדְרֹשׁ[5] ובכל תכנוניו לעשות רע הוא
יוצא מנקודת הנחה שאין אלוקים שופט בארץ אֵין אֱלֹהִים
כָּל-מְזִמּוֹתָיו: ה ומה שחל ומצליח במציאות הם דרכי הרשע[6] יָחִילוּ (דרכו)
דְרָכָיו וזה קורה כל הזמן בניגוד לטבע בְּכָל-עֵת ומשפטיך
אינם חלים אלא מבחינתו הם שייכים רק לשמים מָרוֹם
מִשְׁפָּטֶיךָ מִנֶּגְדּוֹ[7] ואפילו אויביו הטבעיים הוא
מגרש כאילו בנשיפה, שהוא מצליח מעל לדרך הטבע[8] כָּל-צוֹרְרָיו יָפִיחַ בָּהֶם: ו עד שהוא חושב שלא יתחיל ליפול לעולם אָמַר בְּלִבּוֹ בַּל-אֶמּוֹט וגם הדורות אחריו ימשיכו בדרכיו לְדֹר וָדֹר כיון שלא
קורה להם דבר רע על זה אֲשֶׁר לֹא-בְרָע: ז והוא נשבע לשוא אָלָה פִּיהוּ
מָלֵא ומרמה אנשים ויש בתוכו מחשבות רעות
תמיד וּמִרְמוֹת וָתֹךְ וכל דיבור
שלהם מוביל למעשים ללא תכלית טובה וכוונות רעות[9] תַּחַת לְשׁוֹנוֹ עָמָל וָאָוֶן: ח והוא יושב בחוצות במארב יֵשֵׁב
בְּמַאְרַב חֲצֵרִים ובסתר מבני אדם יהרוג מי
שזכאי בדין בַּמִּסְתָּרִים יַהֲרֹג נָקִי ויחכה לראות מתי יוכל להזיק לחסר הישע[10] עֵינָיו לְחֵלְכָה יִצְפֹּנוּ: ט ולא שאורב מצד שמפחד, אלא כאריה שיש לו גבורה, אבל מסתתר כי רוצה
להקל עליו את המלאכה יֶאֱרֹב בַּמִּסְתָּר כְּאַרְיֵה בְסֻכֹּה ומטרתו לגנוב את נפש המסכן יֶאֱרֹב לַחֲטוֹף
עָנִי ודי לו במשיכת הרשת לחטוף אותו
בקלות ממארבו יַחְטֹף עָנִי בְּמָשְׁכוֹ בְרִשְׁתּוֹ[11]: י ועוד יתחכם לעשות את עצמו מוכה וכפוף מחוסר כח (ודכה) יִדְכֶּה
יָשֹׁחַ ואז יפלו ברוב עוצמתו וְנָפַל בַּעֲצוּמָיו (חלכאים) חסרי ישע רבים מאוד חֵיל כָּאִים: יא ומכל אלו אמר הרשע שה' שכח את הנדכאים אָמַר בְּלִבּוֹ שָׁכַח אֵל[12] או שמסתיר פניו שלא להשגיח
בהם בכונה הִסְתִּיר פָּנָיו או יותר מזה שאינו משגיח בעולם כלל בַּל-רָאָה לָנֶצַח[13]: יב ולכן תקום לפעול ה' להוכיח לו שאתה משגיח קוּמָה ה'[14] והרם ידך עליו בכוחך, להראות
שאינך מסתיר פניך ממעשיו אֵל נְשָׂא יָדֶךָ ותזכור את צרת הענוים להושיעם שלא יאמר שכח אל אַל-תִּשְׁכַּח (עניים) עֲנָוִים[15]: יג ואז יראה שלא היה על מה למאוס את אלוקים שאינו מושיע עַל-מֶה נִאֵץ
רָשָׁע אֱלֹהִים ושלא נכון היה לחשוב שלא
תחפש את מעשיו אָמַר בְּלִבּוֹ לֹא תִּדְרֹשׁ[16]: יד אלא ראית כל מעשיו רָאִתָה אלא שאתה
מביט גם במעשים חסרי תוצאות טובות ובהכעסת הרשע ומאריך אפך כִּי-אַתָּה
עָמָל וָכַעַס תַּבִּיט על מנת
שכשתמלא סאתו ינתן הרשע בידך[17] לָתֵת בְּיָדֶךָ וחסר הישע
יכול להשען עליך ולא לחפש ישועה במקום אחר עָלֶיךָ יַעֲזֹב
חֵלֶכָה והיתום שאין לו מי שיעזור לו
אתה תעזור לו יָתוֹם אַתָּה הָיִיתָ עוֹזֵר: טו ואז תשבור את כוחו של הרשע שְׁבֹר זְרוֹעַ רָשָׁע וכל מעשה רע שעשה תחפש ותשפוט
אותו עליו וָרָע תִּדְרוֹשׁ עד שבעתיד לא יהיו עוד רשעים
שימשיכו אותו כי עד ארבע דורות ה' מאריך אף ולא יותר רִשְׁעוֹ בַל-תִּמְצָא: טז וכשימלוך ה' לעתיד לבוא על העולם כולו ה' מֶלֶךְ עוֹלָם וָעֶד אז
לא יהיו עוד גויים שיאימו על ארצו[18] אָבְדוּ גוֹיִם מֵאַרְצוֹ[19]: יז ורצון הענוים שרוצים את רצונך שמעת תמיד ויתפלל אדם גם כשהרשע שולט תַּאֲוַת
עֲנָוִים שָׁמַעְתָּ ה' ועוד תבסס
את ליבם לישר אותו על ידי הצרות תָּכִין לִבָּם ושוב תקשיב אוזנך לבקשתם שתהיה ישרה ונכונה תַּקְשִׁיב אָזְנֶךָ: יח ואז אפשר יהיה לשפוט את היתום והמסכן לִשְׁפֹּט יָתוֹם
וָדָךְ וכיון שהצרות יגיעו לתכליתם לא
יהיה עוד אדם פחות שיטיל פחדו על הארץ בלי להתחשב במבט של השמים בַּל-יוֹסִיף עוֹד לַעֲרֹץ אֱנוֹשׁ מִן-הָאָרֶץ:
[1] יש הרבה הקבלות ביניהם, כמו שבמקומות רבים בתהילים יש זוג פרקים, כשהפרק הראשון מדבר על העקרון והפרק השני על ביצועו במציאות.
[2] מקביל ל"ויהי ה' משגב לדך משגב לעתות בצרה" במזמור הקודם.
[3] "גאות רשע" כנגד "לא שכח צעקת ענוים" במזמור הקודם.
[4] כנגד מה שנאמר במזמור הקודם "ברשת זו טמנו נלכדה רגלם".
[5] כנגד "לא עזבת דורשיך ה'" במזמור הקודם.
[6] פרוש נוסף: שדרכיו מלאות כח, מלשון "חיל".
[7] כנגד "נודע ה' משפט עשה" במזמור הקודם.
[8] פרוש נוסף: הכל מראה שהצלחתו היא מעל לטבע, שדרכיו מצליחות גם בעיתות רעות, וגם כשה' שופט את כל העולם הוא מורם מזה. ועוד אומר שמשפטי ה' הם פח ללכוד את אויביו, והוא רק מרוויח מהם.
[9] הדוגמאות כאן הן דוקא של רמאות ולא של חוזק יד, כדי לומר שהרשע מפחד מהחוק ומבני אדם, אבל לא מה'.
[10] המילה "חלכה" או "חלכאים" מופיעה בתנ"ך רק במזמור הזה, ולכן פרושה לא ברור לגמרי, וגם לא ברור למה חידש מילה מיוחדת. לדעת המלבי"ם פרושו החיל של ה', וה"כה" הוא פנייה לנוכח.
[11] כנגד "ברשת זו טמנו נלכדה רגלם" במזמור הקודם .
[12] כנגד "כל גויים שכחי אלקים" במזמור הקודם.
[13] כנגד "כי לא לנצח ישכח אביון" במזמור הקודם.
[14] כנגד "קומה ה' אל יעוז אנוש" במזמור הקודם.
[15] כנגד "לא שכח צעקת ענוים" במזמור הקודם.
[16] כנגד "כי דורש דמים אותם זכר" במזמור הקודם.
[17] פרוש נוסף: מה שחשב הרשע שאינך משגיח היה טעות, אלא ראית הכל, כי אתה מביט לעמל ולכעס של העני והמסכן, כי הענין לתת בידך את הגנתם עד שיוכל החלכה לעזוב הגנתו עליך ושתעזור ליתום.
[18] פרוש נוסף: ה' מלך העולם כבר עכשיו, ומכוון אותו להגיע לעולם הבא, ולכן האביד את שבעת העמים מארצו כשמלאה סאתם, "ודור רביעי ישובו הנה" (בראשית טו, טז).
[19] כנגד "גערת גויים אבדת רשע" במזמור הקודם.