הַצֵּל לְקֻחִים לַמָּוֶת וּמָטִים לַהֶרֶג אִם תַּחְשׂוֹךְ: כִּי תֹאמַר הֵן לֹא יָדַעְנוּ זֶה הֲלֹא תֹכֵן לִבּוֹת הוּא יָבִין וְנֹצֵר נַפְשְׁךָ הוּא יֵדָע וְהֵשִׁיב לְאָדָם כְּפָעֳלוֹ (משלי כד, יא-יב).
יש הבדל בין דרכי הפעולה של הקב"ה לדרך הפעולה שלנו. הקב"ה עובד דרך הטוב וגם דרך הרע, דרך הצדיקים וגם דרך הרשעים, דרך החיים וגם דרך המוות. אבל אנחנו עובדים רק דרך הטוב, הצדק והחיים. גם כשאנחנו יודעים שה' מוביל תהליך דרך רשעים, או דרך המוות, מצווה עלינו להתנגד לתהליך. אנחנו יודעים שהקב"ה הביא את הגלות, שהקב"ה החריב את בית המקדש, ובכל זאת היינו צריכים להתנגד לתהליך, ובוודאי לא להשתתף בו.
וכך אומר ישעיה לחזקיה על פי הגמרא: בהדי כבשי דרחמנא למה לך מאי דמפקדת איבעי לך למעבד ומה דניחא קמיה קודשא בריך הוא לעביד (למה לך לעסוק בנסתרות של הקב"ה? מה שאתה מופקד עליו אתה צריך לעשות, ומה שטוב בעיני הקב"ה לעשות יעשה).
הקב"ה ממית ומחיה, אבל אנחנו לא צריכים לעשות חשבונות שמים. אנחנו צריכים להציל ממות. גם כשיש ספק פיקוח נפש, גם כשספק אם נצליח להציל, אנחנו מצווים לחלל שבת ולהציל. אבל להרוג אנחנו הורגים רק כדי להציל חיים אחרים, או במקומות שהקב"ה מינה אותנו לעשות את השליחות הזו. וגם שם, אם אנחנו לא לגמרי בטוחים שהאדם צריך למות, לא הורגים אותו. וכך אומר הפסוק "וְנָקִי וְצַדִּיק אַֽל תַּֽהֲרֹג כִּי לֹֽא אַצְדִּיק רָשָֽׁע" כלומר מי שאתה יודע שנקי מאשמה, אפילו שיצא חייב בבית דין, אל תהרוג. וגם מי שיצא צדיק בדינו, אפילו שאתה יודע שהוא כן חייב מיתה, גם כן אל תהרוג. וה' יטפל בו בדרכי הטבע כי ה' לא יצדיק רשע.
ולכן מצוה הפסוק שנציל את אלו שלוקחים אותם למות בידי בית דין, אם יש לנו איך להציל אותם. ואפילו אלו שכבר מוטים להורג, וכמעט ואין איך להציל אותם, אם רק נצליח לחסוך את חייהם עשינו דבר גדול. למרות שעל זה כבר קשה יותר לצוות. ואם נאמר הרי אנחנו לא יודעים מה החשבון הנכון בעיני ה'? אולי האנשים האלו טוב יותר שימותו, הרי לא סתם הם הגיעו לבית דין, ולא סתם חייבו אותם בדין. אז למה לנו להתערב? נשאיר את המצב כמו שהוא ולא נציל אותם. שהרי זה ספק, יש סיכוי שהם באמת פטורים ממיתה, והצלנו אדם, אבל יש סיכוי טוב שהם חייבים מיתה, והוספנו רע בעולם. על זה עונה הפסוק: את זה תשאיר לקב"ה. אתה צריך להציל תמיד אם אתה רק יכול. ותוכן ליבות, ה' שמודד מה יש בליבו של כל אדם הרי יודע אם היה צריך להציל את הנידונים למות האלו או לא. הוא מבין אם הם באמת צדיקים או לא, והוא מבין גם אם הם יחזרו בתשובה בהמשך או לא. אם הם חייבים מיתה, אולי לא תצליח להציל אותם. וגם אם תצליח, ה' כבר ישיב לאדם כפעלו וידאג שימותו בדרך הטבע.
ומעבר לזה, גם אתה קיבלת את חייך בחסד. כל מי שנמצא בעולם קיבל את החיים שלו בלי זכות, הוא קיבל אותם לפני שהיתה לו הזדמנות לזכות כזו. המות לעומת זאת הוא תמיד בדין. הרי כל הבריות אמורות למות. ולכן אם אין להן זכות, מגיע להן המות. ואם יש להן זכות, עדיין הם נולדו על מנת למות, גם אם הם מתים בעטיו של נחש, וגם זה בדין. ולכן גם אנחנו נותנים חיים אפילו בחסד, אפילו במקום שלא זכאים להם, ולוקחים אותם רק בדין מוחלט וברור.
ה' נוצר את נפשך, כלומר שומר אותה עד שתתפתח, כמו נצר של צמח. קיבלת את נפשך בחסד, ואתה צריך לעשות בה את רצון ה'. ה' שומר אותה בתוכך כדי שתעשה את רצונו. וכשאתה מציל אנשים, כשאתה נותן חיים, אתה עושה את רצונו ממך. ונוצר נפשך יודע שאתה ניסית להציל אותם. ולכן גם אם הם מתים בסופו של דבר, אתה את חייך הצדקת. וגם לך השיב לאדם כפעלו. על מה שהחיית אחרים, בין זכאים ובין לא, אתה זכאי בדין לחיים שלך.
וכך גם בנמשל בחיי העולם הבא:
כל בני האדם לקוחים למות בעולם הזה מרגע שנולדו. אבל אפשר להציל אותם דרך חיי העולם הבא, אפשר ללמד אותם תורה, לעזור להם לעשות מצוות. הרשעים שבהם, לא רק לקוחים עקרונית אל המות, אלא כבר מטים אל ההרג הגמור, גם מחיי עולם הבא. וגם אותם חשוב שתנסה להציל, שתנסה להשיב בתשובה, שתחסוך גם אותם לה' אם אתה רק יכול.
וכי תאמר הן לא ידענו זה, אנחנו לא יודעים אם לימוד התורה שנלמד אותם טוב או לא. יש אנשים שמוטב שיהיו שוגגים ולא מזידים, יש אנשים שיקחו אחר כך את התורה ויסלפו אותה. יש רשעים שניתן להם עוד קצת זכויות שיתנו להם עוד זמן ועוד כח לעשות רע בעולם הזה.
אתה לא צריך לעשות את החשבון הזה. ה' מודד מה בליבו של כל אדם, והוא יסדר את הענינים. הוא מטפל בבעיות של שוגג ומזיד, הוא מבין מי צדיק ומי רשע, למי יש סיכוי לחזור בתשובה ולמי לא. או איזה רשע יזכה לחיי עולם הבא בזכות הרהור תשובה שגרמת לו. בכל מקרה ה' ישיב לאדם כפעלו בעולם הבא ובעולם הזה.
אבל אתה קיבלת את נפשך כדי ללמוד תורה, אתה קיבלת אותה כדי ללמד אחרים, לא כדי לעשות חשבון למי כן ולמי לא. וה', נוצר נפשך הזו, הוא ידע שעשית מה שנבראת בשבילו. שהתאמצת על כל בניו של הקב"ה בלי חשבון. והשיב גם לך בעולם הזה ובעולם הבא כפעלך.