בשנה האחרונה המזמור הזה חוזר הרבה לצערנו. הפירוש הפשוט ביותר שלו הוא על הגלות, אבל במצבנו צריך גם פירוש פרטי יותר:
שִׁיר למדרגות שעוזרות לאדם לחזור בתשובה אל הקב"ה לַמַּעֲלוֹת . באופן טבעי, אני סומך על הדברים היציבים והידועים שבעולם, שנמשלים להרים: הרפואה או המדע, שהם יוכלו להוציא אותי מצרות. אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים אלא שאז מגיע מצב שבו אין להם פתרון טוב, ואני שואל מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:
והצרות האלו מזכירות לי שבאמת עֶזְרִי מֵעִם ה' שהוא עשה את העולם הרוחני והגשמי יחד, ולכן עוזר לנו על ידי המחלה לחזור בתשובה כלפי השמים, ואז מרפא בארץ גם כשהרפואה לא יודעת איך עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
וכשאתה במדרגה ראויה להשגחה, ה' משתמש כבר בצרה עצמה, כדי שלא תתחיל ליפול ולהכשל מבחינה מוסרית אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ ואי אפשר לומר שהקב"ה לא שם לב שבאה אליך צרה, אלא הצרה עצמה היא חלק מהשמירה אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ: וגם אם נראה לנו שה' לא שם לב כמתנמנם, או ממש נרדם בשמירה ואינו משגיח, ה' תמיד משגיח ושם לב להכל הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן אלא שהוא עוזר לנו להשאר ראויים למדרגה שלנו כישראל שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:
ולכן דע שגם על ידי הצרה ה' שֹׁמְרֶךָ מהחטא והגאוה. ולכן ה' מטיל צל על היכולות שלך כדי שלא תאמר כחי ועוצם ידי ה' צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ: כך שבזמן ההצלחה שלך שנמשל ליום, שמש ההצלחה לא תכה אותך בגאוה ותפגע בהבנת העולם שלך, כי תזכור את זמני הצרה שלא היתה לך בהם יכולת יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה ובזמן הצרה ה' מאיר לך בתוכה. ולפעמים יותר קל לראות את ה' בישועות הקטנות שבזמן הצרה, כשנושאים אליו עיניים, מאשר בזמן ההצלחה שיש בו יותר סיעתא דשמיא, אבל האדם חושב שבאה בכוחו וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:
ועל ידי הצרה ה' יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע גם מהחטא והגאווה, שהם רע לעולם הבא, וגם, למרות שמביא לך מחלה, יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ: שלא תמות, ותוכל לתקן.
וכך גם כשאדם יגיע לבסוף אל המוות ה' יִשְׁמָר צֵאתְךָ מן העולם שתהיה כביאתך בלא חטא, ועל ידי זה ישמור וּבוֹאֶךָ לעולם הבא. כך ששומר על האדם כבר מֵעַתָּה מהמחלה עצמה וְעַד עוֹלָם: הבא על ידי השמירה מהחטא. (תהילים קכ"א).