חלק מהפירושים שאני מביא כאן, למדתי במפרשים, או מן המדרשים. אבל הרבה מהפירושים שכתבתי כאן, הם פירושים שפירשתי בעצמי.
האם אפשר בכלל לפרש את פשט התנ"ך באופן עצמאי? בכפוף לכללים מסויימים, כן.
כמו שלימדו אותנו רבותינו, מפרשי התנ"ך, עצמם: אפשר להוסיף פירוש פשט לפסוקים בתנ"ך גם אם אינו הולך על פי הדרש, וגם אם אינו הולך לפי הפירושים הקודמים שפירשו בו הראשונים[1]. כל עוד הפירוש מסתדר בלשון הפסוקים, גם הוא יכול להיות נכון, כי שבעים פנים לתורה[2]. ולכן גם אין, חס וחלילה, זלזול בדברי רבותינו המפרשים, כשאנחנו מוסיפים פירוש נוסף על גביהם.
אבל לא כל פירוש שנפרש, ומסתדר במילים, יהיה גם נכון. התורה היא תורה אחת. וכמו שלא נוכל לפרש פסוק, בדרך שסותרת פסוקים סמוכים שמסבירים אותו, ולא נוכל לפרש פרק בדרך שסותרת מה שכתוב בספרים אחרים בתנ"ך על אותו נושא; כך לא נוכל לפרש פסוק בפשט התורה שבכתב, בדרך שסותרת את התורה שבעל פה, או בדרך שסותרת את יראת השמים ועיקרי היהדות, שעומדים בבסיס התורה כולה[3].
ולכן לימדו אותנו רבותינו המפרשים כלל עקרוני בפירוש התורה: פירוש אינו יכול לסתור דבר מהתורה, בין מתורה שבכתב ובין מתורה שבעל פה. אם הפירוש עומד בניגוד לדברי חז"ל (ואין בחז"ל עצמם דעה חולקת שאומרת כפי הפירוש), אז הוא אינו נכון[4].
וכיון שכן הורו לנו, שהמפרש צריך קודם כל לעמול בתורה שבעל פה, ורק אחר כך יכול, בהתאמה לתורה שבעל פה שלמד, לפרש את התורה שבכתב[5].
השתדלתי לעמוד בכללים האלו. אבל לא זכיתי ללמוד את כל התורה, וגם מה שלמדתי, לא תמיד הבנתי נכון ולא תמיד אני זוכר.
ולכן יתכן שבטעות פירשתי נגד דברי חז"ל, או נגד מקור מפורש בתנ"ך. ולכן אני מצהיר, שבכל מקרה בו הפירוש סותר דברי תורה, בין תורה שבכתב ובין תורה שבעל פה, אני חוזר בי ממנו, ובמקרה כזה, הפירוש אינו נכון.
וכמובן אבקש, שבכל מקרה שאדם מוצא
טעות כזו, יודיע לי למייל i4477101@gmail.com כדי
שאוכל להסיר את התקלה.
[1] עיין למשל: אבן עזרא הקדמה לתורה, העמק דבר הקדמה, מעשי ה' הקדמה, אור החיים בראשית פרק א פסוק א, עקידת יצחק הקדמה, מלבי"ם יהושע הקדמה, אור החיים בראשית פרק מו פסוק ח, רמב"ן בראשית פרק ח פסוק ד, ר' צדוק הכהן מלובלין – אור זרוע לצדיק מהות לשון הקודש עמוד מא.
[2] עיין למשל: רשב"ם פרשת וישב פרק לז פסוק ב, ספר ישועות משיחו (אברבנאל) חלק שני העיון הראשון – פרק ה', מלבי"ם אילת השחר פרק כד, מעשי ה' הקדמה, בן איש חי אחרי מות קדושים הקדמה שנה ראשונה, ר' צדוק הכהן מלובלין – פרי צדיק במדבר פרשת שלח, שו"ת רב פעלים (בן איש חי) חלק א – סוד ישרים סימן ה.
[3] עיין למשל: חידושי אגדות למהר"ל סנהדרין דף צט עמוד א, רמב"ם הלכות תשובה פרק ג הלכה ח, גור אריה שמות פרשת יתרו פרק כ, ריקאנטי שמות פרק יט פסוק יג.
[4] עיין למשל אור החיים הקדמה, רד"צ הופמן הערות מוקדמות כלליות, הכתב והקבלה דברים פרק כד פסוק טז, בן איש חי אחרי מות קדושים הקדמה שנה ראשונה, ר' צדוק הכהן מלובלין – אור זרוע לצדיק מהות לשון הקודש עמוד מא.
[5] עיין למשל הרחב דבר דברים פרשת האזינו פרק לב פסוק ג, מגילת סתרים ד"ה באופן אחר, אור החיים ויקרא פרק כו פסוק ג אות ה.