קנקן חדש מלא ישן
איך בוחרים את השטח לבניית בית? ומה צריך ללמוד לפני שמחדשים חידושי תורה?
הָכֵן בַּחוּץ מְלַאכְתֶּךָ וְעַתְּדָהּ בַּשָּׂדֶה לָךְ אַחַר וּבָנִיתָ בֵיתֶךָ (משלי כד, כז).
אי אפשר לבנות בית מתוך עצמו, אין בתוך השטח של הבית את החומרים הדרושים לבנייה שלו.
אי אפשר להתקיים בבית מתוך עצמו, אין
אפשרות להוציא מתוך הבית עצמו את האוכל הדרוש כדי לחיות בו.
כשאדם רוצה לבנות בית הוא חייב לבנות אותו מתוך הקשר של סביבה, ממנה הוא יביא את
החומרים לבנייה, וממנה הוא יביא בעתיד את האוכל הדרוש לו. יש סביבה נכונה לבנות בה
בית, ויש סביבה שאינה נכונה.
בית ניתן לבנות רק במקום שיש בו את החומרים הדרושים לבניית הבית. את מלאכת הבית, מכינים בחוץ, מחוץ לבית עצמו. צריך לוודא שיש באזור אבנים מתאימות, קורות עץ, וכל מה שנדרש לבניית הבית. רק לאחר שהכנו את החומרים מחוץ לבית המיועד, אפשר להתחיל לבנות אותו.
וגם אחרי שנבנה את הבית, אי אפשר יהיה להתקיים בבית, אם אין דרך להביא אליו את האוכל הנדרש כדי לחיות. לפני שקובעים את מקום הבית, צריך לוודא שיש שדה לידו, שממנה אפשר יהיה בעתיד להוציא את האוכל הדרוש לבני הבית.
רק לאחר שהבאנו מבחוץ את החומרים, ווידאנו שיש בסביבה אפשרות מחיה בעתיד, אפשר להתחיל לבנות את הבית.
הנמשל, כמו שאומרת הגמרא, הוא לימוד התורה:
כשאדם רוצה לחדש בתורה, כשהוא רוצה לבנות בית משלו, שיטה משלו בתורה, הוא לא יכול לעשות את זה מתוך עצמו. אם אדם יחשוב מה נשמע לו נכון, ויחדש על פי זה, מן הסתם הוא יגיע לטעויות גדולות מאוד. כיון שהשכל שלו, נסיון החיים שלו, והתובנות שלו אינן בהכרח תורה. יתכן שהוא יגיע מנקודת המבט שלו למסקנות שונות מאוד מהאמת האלוקית.
ולכן, כדי שהבנין הפרטי יהיה חלק מהתורה, צריך לדאוג לשני דברים:
דבר ראשון, אדם צריך לאסוף את אבני הבנין שלו מהתורה. הוא צריך להכין מלאכתו בחוץ, מחוץ לשכל שלו. ללמוד לעומק את המקורות הבסיסיים, תורה, נביאים וכתובים, משנה והלכות וכדו'. מכל אלו הוא בונה את הבית האישי שלו. כך כל מה שהוא לומד ודורש מעצמו יהיה מבוסס על התורה.
ודבר שני, הוא צריך הזנה קבועה של צורת החשיבה התורנית. הוא צריך שהשדה שבו גדלים הרעיונות שלו יהיה בדרך החשיבה התורנית, כדי שהרעיונות העתידיים יצמחו נכון, על פי דרכה של תורה, ולכן גם יהיה להם שייכות אל התורה. ולכן הוא צריך ללמוד בעיון, ללמוד גמרא ולהתרגל לדרכי הלימוד המקובלות בעם ישראל.
ואחר שני אלו: אחר שהנושאים בהם הוא עוסק, הם אבני הבנין של התורה, והשדה שבה צומחים הרעיונות שלו, היא דרך הלימוד של התורה, אז ובנית ביתך. אז יכול האדם לבנות מערכה עצמית בתורה, ולחדש בה. לדרוש ולקבל שכר.