כָּבוֹד לָאִישׁ שֶׁבֶת מֵרִיב וְכָל אֱוִיל יִתְגַּלָּע (משלי כ, ג).
ההגיון הפשוט אומר שאם אדם מחזיק באמת חזקה וברורה, הוא יתווכח עם אנשים וינסה לשכנע אותם שזו האמת. ולעומתו מי שלא ברור לו מה האמת, מי שמסתפק מה נכון, לא יתווכח עם אנשים על השיטה שלו, כי הרי הוא בעצמו לא בטוח שהיא נכונה.
אבל בפועל לא תמיד זה מה שקורה.
מי שמחזיק באמת חזקה וברורה ישבות מריב. האמת שלו קיימת גם בלי שכולם יאמינו בה, היא קיימת מצד עצמה. הרבה פעמים האדם ישמח לשתף גם אנשים אחרים באמת, אבל בתנאי שהם רוצים לשמוע. הוא לא ינסה לריב איתם כדי לשכנע אותם, כי אם הם לא רוצים לקבל את האמת הזו, כנראה הם לא בשלים מסיבה כל שהיא לשמוע אותה. האמת תשאר חזקה וקיימת גם אם הם כרגע לא מאמינים בה, ועוד יבוא יום וגם הם יקבלו אותה. ולכן עצם השביתה מריב היא כבוד לאמת שנושא איתו האיש הזה, כי היא מוכיחה שהאמת שהוא נושא לא צריכה ריב כדי להיות קיימת.
לעומת זאת האויל, מי שמסתפק בכל דבר אולי זה נכון ואולי זה נכון, דווקא נוטה לריב בקלות. הפלורליסט שלא ברור לו בכלל שיש אמת, מוכן לריב עם כולם על עצם הפלורליזם. מכיון שהאויל באמת לא מחזיק בדעה אמיתית, ולא ברור לו בכלל מה האמת, אבל הוא כן חי לפי איזה שיטה; ממילא הוא מרגיש כל הזמן שהוא לא צודק. אולי באמת יש אמת, ורק הוא מפספס אותה. ולכן כדי להרגיש בטוח בדרכו, הוא חייב שכולם מסביב יסכימו שבאמת אי אפשר לדעת מה האמת. שבאמת יש הרבה דרכים לגיטימיות, ולא משנה באיזה דרך הוא בוחר ללכת. ולכן בכל פעם שיפגוש מי שלא חושב כמותו, כל אויל, ולא משנה מה בחר לעשות בפועל, יתגלע ויריב ויתווכח, בנסיון לשכנע את מי שמולו שדרך הפלורליזם נכונה.
הנמשל הוא יראת העונש:
למה הקב"ה לא מפעיל יותר את הענישה? היה לנו הרבה יותר קל לשמור מצוות אם על כל חריגה היה עונש מיידי. ואם בסופו של דבר כולם צריכים לשמור מצוות, למה לא לעזור להם?
המטרה אינה שנעשה את המצוות כי כפו עלינו הר כגיגית. המטרה היא שנכיר באמת שבתורה ונעשה את המצוות מרצוננו. כיון שהתורה היא אמת מוחלטת, היא לא תלויה בשאלה כמה אנשים מכירים בה, ולכן הקב"ה, שהוא האיש בכמה משלים במשלי, שובת מלריב איתנו. אם אנחנו עוד לא מוכנים לקבל את האמת של התורה, אפשר לתת לנו את הזמן הדרוש כדי שנבין. עונשים מגיעים רק במקום בו הם יסייעו לנו להבין או להתגבר על היצר באופן מקומי. וזה כבוד ה', שהתורה היא אמת מוחלטת, ולכן אין צורך לריב איתנו כדי שנקבל אותה לבסוף, צריך רק לתת לנו את הזמן הדרוש. כי בסופו של דבר ברור שנבין שהיא האמת, ולא רק אנחנו אלא העמים כולם.
לעומת זאת דתות ותרבויות אחרות לא יודעות שהן נכונות. הן הרי מעשה ידי אדם. ולכן כדי להרגיש שהן האמת, הן צריכות לגרום לכל מי שמסביבן להאמין בהן. ולכן הנוצרים והמוסלמים השתמשו בכל הכוח שיש להם כדי להכריח את העולם כולו להאמין דווקא באמונה שלהם.
וגם האתיאזם, שטוען שאין בכלל אמת, ניסה לא פעם להכריח את כל מי שתחת שלטונו להאמין בו, וניסה בכוח או בדרכי כפיה שונות למחוק את הדת.
[עיון נוסף והרחבה: עין איה שבת פרק שני מג – מד, בני יששכר מאמרי חודש סיון מאמר ה – מעלת התורה יט, שפת אמת דברים לסוכות תרנ"ד ותרנ"ו 'סוכה היא עמוד השלום'].