בְּחָכְמָה יִבָּנֶה בָּיִת וּבִתְבוּנָה יִתְכּוֹנָן: וּבְדַעַת חֲדָרִים יִמָּלְאוּ כָּל הוֹן יָקָר וְנָעִים (משלי כד, ג – ד).
לא כל אחד יכול לבנות לעצמו את הבית. כדי לבנות בית צריך חכמה מעשית רבה: צריך לדעת לעבוד עם ברזל ובטון, טיח ואבן, חשמל ואינסטלציה. כשבונים בית פונים לאנשי המקצוע, אלו שיודעים את החכמה הזו, נותנים להם את התוכניות, והם בונים את הבית על פי החכמה.
התכניות הן ענין נוסף. כמובן, לא כל אחד יכול לתכנן תוכניות של בית, לא כל אחד יכול להיות אדריכל, גם לזה צריך חכמה רבה. אבל האדריכל עצמו לא יכול לתכנן את הבית לבדו, הוא צריך בשביל זה את המידע שיש אצל בעל הבית: מה הצרכים של בעל הבית? כמה חדרים הוא צריך? כמה הוא מארח? האם הוא אוהב חלונות גדולים או קטנים? האדריכל צריך תבונה: הוא צריך להבין מה בעל הבית צריך, ולהבין על פי זה איך נכון לתכנן את הבית של האדם הזה.
הבנאים יוצקים בסופו של דבר את הקירות של כל הבתים באותה דרך פחות או יותר, אבל האדריכל צריך לתכנן בכל פעם תוכנית ייחודית.
אחרי שהאדריכל והבנאים סיימו את עבודתם, השימוש בבית רק מתחיל: בעל הבית הוא מי שיכול להתחיל למלא את החדרים לפי דעתו, לפי רצונותיו ואופיו. הוא ימלא אותו ברכוש רב, בהון שחשוב לו. יש דברים שבעל הבית ישים בחדרים כיון שהם יקרים וצריך לשמור עליהם בבית, ויש דברים שהוא ישים בחדרים כי הם נעימים לו ומנעימים בשבילו את השהות בבית.
הנמשל הוא בניית העולם הזה:
לבנות את העולם יכול רק הקב"ה, והוא בנה אותו בחכמת התורה, שהיא הבסיס של העולם. על פי התורה נבנו התכונות של העולם, והתהליכים שיובילו אותו.
אבל העולם הזה נבנה כדי להתאים לבני האדם, כדי שהם עצמם יהיו חלק מהתהליך שהקב"ה מוביל, ולכן התורה ניתנה לעם ישראל כדי שילמד אותה על פי הבנתו. עם ישראל מתבונן בתורה, ומבין דבר מתוך דבר, ובכך מתאים את התורה לבני האדם, בהתאמה לכלליו של האדריכל העליון. הצרכים האנושיים מגיעים מהעולם המעשי, עולם בני האדם, והתורה מתאימה לכל אחד מהצרכים האלו פתרון משלו.
המטרה של ישראל היא החיבור של התורה אל החיים עצמם: בכל דבר שנברא בעולם צריך למצוא את ההון הרוחני שיש בו. לכל דבר יש קשר לאלוקות, ויש בו צד רוחני עליון, אבל העולם לא מכיר את הצד הזה. העולם מתנהל באופן חומרי, ריקני, כל מה שיש בעולם הם חדרים ריקניים שמחכים להתמלא מהאור האלוקי. עם ישראל בעבודה ארוכה של אלפי שנים, ממלא את חדרי העולם בהון רוחני. עם ישראל מוצא בלחם את המוציא לחם מן הארץ, ובברקים את עושה מעשה בראשית, בצרות הוא מוצא תפילה, ובהיסטוריה את ההתקדמות אל העולם הבא.
יש הון יקר: סודות עליונים שמופיעים בעולם החומרי על ידי עם ישראל, ויש הון נעים: התורה מסדרת את העולם הזה בצורה הנכונה ביותר, לטובת הברואים כולם.
זו עבודה שיכולים לעשות רק בני האדם, שרואים את העולם במבט החומרי והריק שלו, ויכולים למלא אותו במבט רוחני. רק עם ישראל יכול לקיים את המצוות, ולהצדיק על ידם את קיום העולם כולו.
בְּחָכְמָה יִבָּנֶה בָּיִת וּבִתְבוּנָה יִתְכּוֹנָן: וּבְדַעַת חֲדָרִים יִמָּלְאוּ כָּל הוֹן יָקָר וְנָעִים.