המזמור מדבר על שינויי הסדר העולמי ומלחמת גוג ומגוג, שעל ידם ישלוט ה' בעולם, ושעם ישראל יבטח בה' והוא יעשה. ומתאים לאמרו על פחד ממלחמות ומשינויים כלל עולמיים.
א לַמְנַצֵּחַ
לִבְנֵי-קֹרַח עַל-עֲלָמוֹת שִׁיר: ב ה' הוא מקום המסתור שלנו מצרות ומגן עלינו שלא ישנו אותנו אֱלֹהִים לָנוּ
מַחֲסֶה וָעֹז ולכן גם כשיש צרות כלל
עולמיות אנחנו נמצא בהם עצמם עזרה לנו והגנה מהם עֶזְרָה בְצָרוֹת נִמְצָא מְאֹד: ג ולכן אין לנו מה לחשוש כלל כשמתחלפות הממלכות השולטות בארץ עַל-כֵּן
לֹא-נִירָא בְּהָמִיר אָרֶץ וממלכות
גדולות ויציבות מתמוטטות בתוך הגלות המשולה למים רבים[1] וּבְמוֹט הָרִים בְּלֵב יַמִּים: ד וישמיעו קול רעש גדול ויעשו מי הגלות גלים כערמות גבוהות[2] יֶהֱמוּ יֶחְמְרוּ מֵימָיו והממלכות יזוזו ולא ישקטו יִרְעֲשׁוּ-הָרִים
וכל זה תוצאת העראיות שלהם מול
מרכזיותו של ה' התמידית והמהותית שמתגלה עליהם בְּגַאֲוָתוֹ סֶלָה: ה ולעומת כל רעש המים הזה, יבואו המים בנחת לירושלים ויתחלקו לכל אחד
מישראל לפי צורכו נָהָר פְּלָגָיו יְשַׂמְּחוּ עִיר-אֱלֹהִים כיון ששם מתגלה הקדושה העליונה והיא מקום הקב"ה בארץ שהוא העיקר
היציב בעולם קְדֹשׁ מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן: ו וכיון שה' בקרבה כשכולם מתמוטטים היא לא תתמוטט אֱלֹהִים
בְּקִרְבָּהּ בַּל-תִּמּוֹט ואף שנראה
שיש חושך גדול ומאימים עליה זה רק הקדמה לבוקר הצלחתה וכבר אז ה' עוזר לה יַעְזְרֶהָ
אֱלֹהִים לִפְנוֹת בֹּקֶר: ז ואילו העמים ישמיעו קול גדול כגלי הים הָמוּ גוֹיִם והממלכות
יתמוטטו כהרים מָטוּ מַמְלָכוֹת כי ה' השמיע קולו עליהם נָתַן בְּקוֹלוֹ ולכן הארץ אינה מחזיקה מעמד תָּמוּג אָרֶץ[3]: ח אבל בכל זה ה' שהוא המניע את קבוצות האנשים בעולם הוא שוכן בנו ה' צְבָאוֹת
עִמָּנוּ ולכן אנחנו גבוהים אצלו
וניצלים מכל הרעש מִשְׂגָּב-לָנוּ שהוא המשגיח על ישראל בגלות במדרגת יעקב[4] באופן מהותי ותמידי אֱלֹהֵי יַעֲקֹב
סֶלָה: ט אמנם אז כשהגויים יפנו מולנו בגוג ומגוג תוכלו לראות בראיה פנימית את
פעולת ה' לְכוּ-חֲזוּ מִפְעֲלוֹת ה' שישים שממה בעולם כולו אֲשֶׁר-שָׂם
שַׁמּוֹת בָּאָרֶץ: י ויעצור את מלחמות הגויים בנו גם עד העמים הרחוקים מַשְׁבִּית מִלְחָמוֹת עַד-קְצֵה הָאָרֶץ ויוציא משימוש את כלי מלחמתם שלא יוכלו להלחם בנו קֶשֶׁת יְשַׁבֵּר וְקִצֵּץ חֲנִית עֲגָלוֹת יִשְׂרֹף בָּאֵשׁ: יא ואתם יכולים לעזוב את כלי המלחמה ולסמוך על ה' הַרְפּוּ ותלמדו מזה דעת אלוקים וּדְעוּ
כִּי-אָנֹכִי אֱלֹהִים שעל ידי
שארים עצמי על הגויים הנלחמים בכם אתרומם על העולם כולו לשלוט בו אָרוּם
בַּגּוֹיִם אָרוּם בָּאָרֶץ: יב ואז יתגלה שה' מנהיג את הצבאות העולמיים לא רק להגן עלינו אלא לנצח
אותם לגמרי ה' צְבָאוֹת עִמָּנוּ ובו
אנחנו מתרוממים למדרגה גבוהה משאר העמים מִשְׂגָּב-לָנוּ והוא מתגלה בעולם כאלוקינו המציל אותנו מהצרות באופן תמידי אֱלֹהֵי יַעֲקֹב סֶלָה:
[1] וכמו שכתוב למשל "הוֹי הֲמוֹן עַמִּים רַבִּים כַּהֲמוֹת יַמִּים יֶהֱמָיוּן וּשְׁאוֹן לְאֻמִּים כִּשְׁאוֹן מַיִם כַּבִּירִים יִשָּׁאוּן" (ישעיהו יז, יב).
[2] וכן נאמר בישעיהו (נז, כ): "וְהָרְשָׁעִים כַּיָּם נִגְרָשׁ כִּי הַשְׁקֵט לֹא יוּכָל וַיִּגְרְשׁוּ מֵימָיו רֶפֶשׁ וָטִיט".
"חומר" הוא ערֵמה, כמו בפסוק "וַיִּצְבְּרוּ אֹתָם חֳמָרִם חֳמָרִם וַתִּבְאַשׁ הָאָרֶץ" (שמות ח, י).
[3] יתכן ש"תמוג" בא לרמוז לצליל של גוג ומגוג.
[4] נראה ש"אלקי יעקב" כאן הוא כנגד "עם אלוקי אברהם" שבמזמור הבא, שעניינו מדרגת אברהם שקרא בשם ה' לעולם כולו, ואילו המזמור הזה עדיין במדרגת יעקב, שפעל בגלות ובצרות.