המזמור אומר שהשבח שנשבח את ה' על מעשיו הוא גם על הצרה עצמה, שמצילה את האדם מהחטא ומביאה אותו למדרגה גבוהה, וגם על הישועה ממנה; והשבח הזה מביא אותנו לעבוד את ה' באמת. ומתאים לאמרו לחזק את הבטחון בה' שכל מה שהוא עושה הוא לטובה, ולהודות לו על הרעה ועל הטובה.
א שבחו את ה' גם על הצרות הוֹדוּ לה' כי הוא הטוב המוחלט וכך הם כל מעשיו כִּי-טוֹב ולכן
חסדו מכוון לזכותנו לעולם הבא ולפעמים צריך להעניש בשביל זה בעולם הזה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ: ב ויאמר בגאולה עם ישראל את השבח הזה יֹאמַר-נָא יִשְׂרָאֵל כי יכירו שחסדו, גם בגלות, היה מכוון לזכותנו לעולם הבא כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ: ג ויותר מהם יאמרו את זה הכהנים המקודשים יֹאמְרוּ-נָא
בֵית-אַהֲרֹן שיכירו שחסדו היה מכוון לעולם
הבא והכל נובע מחסדו כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ: ד ויותר מכולם יכירו את זה הצדיקים היראים מה' יֹאמְרוּ-נָא
יִרְאֵי ה' שידעו לראות שחסד ה' היה
מכוון לעולם הבא, כי ככל שמובדל האדם מהחומריות, יכול להכיר את חסד ה' בעינים יותר
בהירות[1] כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ: ה ויאמרו, שאני קראתי לה' מתוך מבט צר, שרואה בצרה בעיה ובישועה פתרון מִן-הַמֵּצַר
קָרָאתִי יָּהּ אבל ה' ענה לי לא כפי קצרות
דעתי, אלא לפי רוחב דעתו, שגם הצרה וגם הישועה מהצרה הם חלק מאותו תהליך עָנָנִי בַמֶּרְחָב יָהּ: ו וכיון שאני יודע שה' עושה את שניהם לטובתי, לא אפחד גם מהצרה עצמה ה' לִי לֹא
אִירָא כיון
שלא יכול אדם לפגוע בי מרצונו, אלא רק אם ה' רוצה לפעול דרכו[2] מַה-יַּעֲשֶׂה לִי אָדָם: ז וה' מופיע דרך מי שעוזר לי, וגם דרך שונאי שעוזרים לי לחזור בתשובה ה' לִי
בְּעֹזְרָי עד שגם אזכה לראות בנפילת
אויבי כשאתקן מה שצריך וַאֲנִי אֶרְאֶה בְשֹׂנְאָי: ח ולכן טוב לשים מבטחי בה', מאשר לבטוח באדם שיציל אותי בעת צרה, כי
יוכל להציל רק אם ה' ירצה וזה לא תלוי בו טוֹב לַחֲסוֹת בה' מִבְּטֹחַ בָּאָדָם: ט וטוב להיות בהגנת ה' יותר מהבטחון בנדיב שרוצה בטובתי, כיון שהוא רק
מנסה להציל, אבל ה' עוזר לי גם על ידי הצרה עצמה[3] טוֹב לַחֲסוֹת בה' מִבְּטֹחַ בִּנְדִיבִים: י ומה שכל העמים סובבים אותי להלחם בי כָּל-גּוֹיִם
סְבָבוּנִי הוא רצון ה' המופיע דרכם, כדי
שאהיה אומלל מהם ואחזור בי מהחטא בְּשֵׁם ה' כִּי אֲמִילַם: יא ומה שהם סובבים אותי להלחם בי שוב ושוב ולא מרפים סַבּוּנִי
גַם-סְבָבוּנִי גם הוא רצון ה' ושליחותו, כדי
שאפנה אליו במילתי עליהם ואתפלל אליו בְּשֵׁם ה' כִּי אֲמִילַם: יב והם סובבים כדבורים, שמעז יצא מתוק סַבּוּנִי כִדְבוֹרִים ונראים
כשריפת קוצים גדולה ומבהילה, אבל נגמרת מהר, ומכלה אותם עצמם דֹּעֲכוּ כְּאֵשׁ קוֹצִים כי זה רצון ה' המופיע דרכי שאכרית אותם[4] בְּשֵׁם ה' כִּי אֲמִילַם: יג וכל זה כי היצר דוחף אתי להפילני כל הזמן דַּחֹה דְחִיתַנִי לִנְפֹּל וה' עוזר לי להנצל ממנו וה' עֲזָרָנִי: יד ובזה שומר עלי ה' שלא אשתנה עָזִּי וגורם שאשיר ואפרט את גדולתו בעולם וְזִמְרָת יָהּ וכיון
ששבחתי אותו יושיע אותי לגמרי גם מהצרה וַיְהִי-לִי
לִישׁוּעָה[5]: טו ולכן בבתי הצדיקים מופיע קודם כל קול השבח לה', ואחר כך בעקבותיו קול
הישועה שמציל אותם קוֹל רִנָּה וִישׁוּעָה בְּאָהֳלֵי צַדִּיקִים שאז ה' פועל בעולם בניסים בכח גדול, כפועל על ידי חיל רב יְמִין ה' עֹשָׂה
חָיִל: טז ובזה מתרוממת הופעת ה' לעיני כל יְמִין ה'
רוֹמֵמָה ופעולת ה' מתפרסמת ואוספת
אליו בזה חיל אנשים גדול שיצטרפו אליו יְמִין ה' עֹשָׂה
חָיִל: יז ולכן אני יודע שלמרות הצרה לא אמות בעולם הזה לֹא אָמוּת אלא אחיה גם לעולם הבא וגם בעולם הזה כִּי-אֶחְיֶה כדי לספר
את מעשי ה' שיצילני לכולם וַאֲסַפֵּר
מַעֲשֵׂי יָהּ: יח שה' יסר אותי בכונה[6] לתקן אותי יַסֹּר יִסְּרַנִּי יָּהּ כדי שלא אצטרך למות בחטאי[7] וְלַמָּוֶת לֹא נְתָנָנִי: יט אלא שהאדם צריך שיעזרו לו להבין את דרך ה' הזו, ולפתוח לו בזה את
השערים, לראות שכל מה שעושה ה' בעולם, גם ביסורים, זה אמת ונכון פִּתְחוּ-לִי
שַׁעֲרֵי-צֶדֶק וכיון שאכנס בהם מרצוני, אודה
לה' על הכל אָבֹא-בָם אוֹדֶה יָהּ: כ וזו הדרך להגיע לה' בעולם הזה זֶה-הַשַּׁעַר
לה' אבל רק צדיקים יוכלו להכנס בשער
הזה, ולהצדיק עליהם גם את דין הצרה צַדִּיקִים
יָבֹאוּ בוֹ: כא וכיון שאני בא בשערים האלו, אודה לך גם על מה שעינית אותי אוֹדְךָ כִּי עֲנִיתָנִי וגם
שהושעת אותי, גם מהצרה, וגם מהחטא דרך היסורים וַתְּהִי-לִי לִישׁוּעָה: כב ועל ידי זה יתברר שמה שמאסתי והרחקתי את הייסורים, וחשבתי שהם אינם
בונים אותי אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים גיליתי שהיא האבן המחזיקה את כל הבנין[8] הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה: כג וגם הצרה היתה מה' מֵאֵת ה' הָיְתָה זֹּאת אמנם לא הבנו את זה בזמן הצרה, והיה מכוסה מעינינו הִיא נִפְלָאת בְּעֵינֵינוּ: כד עד שיבוא היום שה' ברא במיוחד כדי להושיע אותנו זֶה-הַיּוֹם
עָשָׂה ה' ואז נגלה את ישועתנו, ונשמח
עליה, ועל ה' המתגלה אלינו בה נָגִילָה
וְנִשְׂמְחָה בוֹ: כה ולכן איננו רוצים להשאר בצרה, אלא נבקש מה' שיושיע אותנו ממנה אָנָּא ה'
הוֹשִׁיעָה נָּא ושיצליח בידינו את מעשינו
שעושים לשמו אָנָּא ה' הַצְלִיחָה נָּא: כו וכיון שבא אדם בשערים האלו, יש לו ברכה מיוחדת, כיון שרואה את הופעת
ה' בכל מה שקורה בעולם[9] בָּרוּךְ הַבָּא בְּשֵׁם ה' ובזה מברכים אותו כל הצדיקים שכבר נמצאים בבית ה', שלשם נכנסים בשערי
הצדק, והם חבורה אחת הפועלת יחד בעולם בֵּרַכְנוּכֶם
מִבֵּית ה': כז ואומרים שה' הוא הכח הפועל בעולם בכל אֵל ה' והאיר לנו, על ידי התורה ושערי הצדק, לראות אותו בעולם וַיָּאֶר לָנוּ ואת מה שאנחנו חוגגים ושמחים בעולם הזה בישועתנו, נחבר בחבלים עבים
אל פסגת עבודת ה' של החלק העליון של המזבח, שיעזור לנו לשמוח ברצון ה' עד מסירות
נפש, כעקדת יצחק[10] אִסְרוּ-חַג בַּעֲבֹתִים עַד-קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ: כח ועל מה שאתה הכח השולט בחיי אודה לך גם על הרעה וגם על הטובה אֵלִי אַתָּה וְאוֹדֶךָּ אבל
כיון שאני עובד אותך, אשתמש בזה לרומם את שמך בעולם, ולא לצורך עצמי[11] אֱלֹהַי אֲרוֹמְמֶךָּ: כט וכיון שכן נדע להודות לה' כבר היום, שהוא הטוב המוחלט, וגם על הרעה
נודה לו הוֹדוּ לה' כִּי-טוֹב כי
חסדו מכוון לזכות את העולם כולו לעולם הבא, ואנחנו שליחיו לעשות את זה בעולם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
[1] פרוש נוסף: לעתיד לבוא יאמר ישראל שלעולם חסד ה' שישובו לארצם, ובית אהרון יודו על החסד שתשוב העבודה לבית המקדש, ויראי ה' יודו על החסד שיוכלו לעסוק בעבודת ה' בלי פחד וטרדות.
[2] פרוש נוסף: וכיון שיש לי קרבת אלוקים לא יכול אדם לעשות לי דבר משמעותי כי בה לא יכול לגעת. וכמו שאמרנו במזמור נו: "באלקים בטחתי לא אירא מה יעשה בשר לי".
[3] פרוש נוסף: טוב לחסות בה' מבטוח באדם שאולי לא ירצה לעזור בשעת הצורך כי האדם פועל לפי הרצונות שלו ולא למעני, טוב לחסות בה' מבטוח בנדיבים שגם אם רוצים אולי לא יוכלו לעזור אבל ה' רוצה ויכול.
[4] קשה לפרש בכל שלוש הפעמים 'אמילם' לשון כריתה כמו 'ימול בשר ערלתו', אף שזה הפרוש הפשוט, כי עיקר המזמור מדבר על מעשי ה' ולא על מעשינו. לכן פרשתי שיש כאן לשון נופל על לשון ומשתמש באותה מילה גם למשמעות "אומלל" וגם למשמעות "מילה" חוץ מהמשמעות הפשוטה.
[5] הפסוק הזה מופיע גם בשירת הים: "אָשִׁירָה לה' כִּי גָאֹה גָּאָה סוּס וְרכְבוֹ רָמָה בַיָּם: עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ אֱלֹהֵי אָבִי וַאֲרמְמֶנְהוּ", וגם בישעיהו יב, שענינו דומה למזמור שלנו: "אוֹדְךָ ה' כִּי אָנַפְתָּ בִּי יָשֹׁב אַפְּךָ וּתְנַחֲמֵנִי: הִנֵּה אֵל יְשׁוּעָתִי אֶבְטַח וְלֹא אֶפְחָד כִּי עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ ה' וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה".
[6] כפל מילה כמו 'יסר יסרני' שמופיע הרבה בתנ"ך, הכונה דווקא כך ושולל אפשרות אחרת וכמו "שאול שאל האיש לנו ולמולדתינו" דווקא שאל ולא אמרנו לו מעצמנו, "הידוע נדע כי יאמר הורידו את אחיכם" דווקא לא ידענו שאפילו לא חשבנו שזה יכול לקרות. וכאן דוקא יסר אותי כי זו הדרך לתקן את חטאי ושלא אלך למות מחוסר שימת לב לדרכי.
[7] פרוש נוסף: אני יודע שלא אמות אלא דוקא אחיה כיון שיש תכלית לחיי לספר מעשי ה', ולא אמות כיון שיסר יסרני וכיפר עלי ביסורים ואין צורך שאמות.
[8] נראה שכשבונים בית מאבנים, בלי חומר שמחבר ביניהן, אלא רק עם כח הכובד כמו שהיה בעבר, צריך לפינה אבנים גדולות במיוחד ומסותתות היטב כיון שאין עליהן לחץ משני כיונים מנוגדים, ואם לא יהיו יציבות, יפלו, ועמהן כל הבנין, וראש הפינה, כלומר האבן העליונה בפינה, אינה לחוצה גם מלמעלה, ולכן צריכה להיות גדולה וישרה במיוחד כדי שלא תתחיל הנפילה. ואם כן, אולי מאסו אותה הבונים בגלל כבדה, אבל דוקא הלחץ שהיא יוצרת מחזיק את כל האבנים שרצו בהם. ויתכן שזה מדוקדק במה שאמר שמאסו אותה הבונים בשלב הבניה שאז צריך להרים את כבדה אבל אחר שהיתה כבר אז היתה לראש פינה כי לאחר מעשה כשכבר אין את הקושי להעלותה כולם מסכימים שהיא האבן הנכונה.
[9] פרוש נוסף: יש ברכה מיוחדת למי שבא בשערים האלו כיון שבא בעולם לקרוא בו בשם ה'.
[10] יש כאן לכאורה משל, ש"חג" הוא קרבן החג שמביאים, כמו שנאמר "ולא ילין חלב חגי עד בוקר", וכביכול תקשרו אותו עד שיובא דמו לקרנות המזבח. אמנם אינו כפשוטו, כי לא קושרים את הקרבן, אבל בעקידת יצחק כן קשרו אותו על ראש המזבח. וכן כל אדם צריך במדרגה העליונה לחשוב על עצמו, אלא שאמרו את זה ברמז כי לא כל אדם במדרגה לרצות את זה, כמו את מה שאמרנו עד עכשיו ש"למות לא נתנני".
[11] נראה שיש כאן הדרגה. "א-ל ה' ויאר לנו" שה' הוא הכח הפועל במציאות ומאיר לנו אותה לראות אותו בתוכה, "א-לי אתה ואודך" וכיון שראינו אותו במציאות הוא הכח הפועל דרכנו ועל זה נודה לו" ואחר כך "א-להי ארוממך" כיון שכן מקבל עלי לעבדו ולרומם שמו בעולם.