המזמור מפרט את השבח השלם לה' שיהיה לעתיד לבוא[1]. ומתאים לאמרו לשבח את ה' בשבח שלם.
א שבחו כולם את ה' יחד איתי הַלְלוּיָהּ שבחו את ה', שבאמת הוא כח אחד של קדושה, שמגמתו מובילה את כל העולם הַלְלוּ-אֵל בְּקָדְשׁוֹ ושבחו
אותו על הנהגת השמים את הארץ, כך שמגמתם אינה משתנה, ומובילה את הארץ למטרתה תמיד הַלְלוּהוּ בִּרְקִיעַ עֻזּוֹ: ב שבחו אותו על מה שהוביל בארץ את רצונו דרך כל סיבובי הסיבות עד
שהביאה למטרתה הַלְלוּהוּ בִגְבוּרֹתָיו שבחו אותו במה שכיון שהתגלה שהוא המלך על כל הארץ, הוא מופיע בכל פרט
מפרטי המציאות הַלְלוּהוּ כְּרֹב גֻּדְלוֹ: ג שבחו אותו במה שישראל נאספו תמיד סביבו על ידי השופר הַלְלוּהוּ בְּתֵקַע שׁוֹפָר שבחו אותו בשמחתם בגאולה על ידי נבל וכינור[2] הַלְלוּהוּ בְּנֵבֶל וְכִנּוֹר: ד ושבחו אותו לכל העמים, בתוף שנשמע למרחוק וריקוד שמחבר את כולם יחד הַלְלוּהוּ בְתֹף וּמָחוֹל וכיון שכולם יעבדו אותו תרבו את השמחה במיני כלי זמר נוספים כדי
ליצור חשק לעבודתו הַלְלוּהוּ בְּמִנִּים וְעוּגָב: ה ותשבחו אותו בהשמעת צלילים, שישמעו כל העמים את מלכותו וטובו הַלְלוּהוּ בְצִלְצְלֵי-שָׁמַע ומזה תבואו לשבחו בצלילים, שיריעו כולם לקבל מלכותו עליהם הַלְלוּהוּ
בְּצִלְצְלֵי תְרוּעָה: ו עד שכל אשר נשמה באפו יקבל את מלכות ה' עליו, וישבח את ה' בפיו
ובמעשיו כֹּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ ועל זה שבחו כולם את ה' יחד איתי הַלְלוּיָהּ:
[1] ויש במזמור עשרה צדדי שבח.
[2] ובדומה לזה במזמור פא, ג-ד: "שְׂאוּ זִמְרָה וּתְנוּ תֹף כִּנּוֹר נָעִים עִם נָבֶל: תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר בַּכֵּסֶה לְיוֹם חַגֵּנוּ".